שני דיונים השבוע במשפט נתניהו יוקדשו להשלמה מסבב העדים בתיק 4000.
מי שיעיד על פי התוכניות היום ומחר הוא גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם ולשעבר שר התקשורת.
ביום רביעי אמורה להתחדש חקירתו הנגדית של עד המדינה ארי הרו.
***
למה ארדן הוא עד תביעה? כי הפרקליטות, בצר לה, אספה שורה ארוכה של עדי תביעה שהם בעצם עדי הגנה. אפילו שלושת עדי המדינה שלה – ארי הרו, ניר חפץ ושלמה פילבר – התבררו כעדי הגנה מצויינים.
קצת היסטוריה: נתניהו הוא זה שמינה את גלעד ארדן לשר תקשורת ואין מחלוקת שארדן פעל בדרכים אשר בעלי השליטה בבזק ראו כלעומתית, עד כדי התנכלות ממש ופגיעה בזכויות.
אין גם מחלוקת, כי נתניהו לא הנחה, הורה או ביקש מארדן לאורך כל שנת 2014 לפעול באורח המיטיב עם בזק, או לשנות כהוא זה מן המדיניות שננקטה על ידו.
ארדן נחקר בעניין הזה והעיד מפורשות כי הקשר היחיד בינו לבין נתניהו התמצה בשאלה של נתניהו אם ארדן נותן לבזק "להישמע" ו"נותן להם את יומם" בפניו.
מדובר בהתנהלות סטנדרטית כל אימת שעולה טענת להתעמרות רגולטורית, וארדן אף מציין שמדובר בעניין שהוא מובן מאליו. אך מעולם לא התבקש שהשר ארדן יסטה משיקול דעתו כמלוא הנימה, והשר ארדן הבהיר זאת בצורה שאין ברורה ממנה בעדותו.
כך אמר ארדן בעדותו:
הדבר היחיד שראש הממשלה אי פעם דיבר איתי בהקשר הזה, זה לא בהקשר של המיזוג דרך אגב, אני לא זוכר. זה בכלל בכל הנושא של השוק הסיטונאי בכלל או הרפורמות של בזק.
הדבר היחיד איפעם שהוא דיבר איתי זה לשאול אותי… כי אני מניח שבכו לו באותה צורה, זה האם אני באמת שומע אותם ונותן להם את יומם בפניי.אז אמרתי לו מה, נראה לך שלא? נראה לך שאני, זה נשמע לך הגיוני ראש הממשלה שאני אעשה רפורמות ולא ישמע אותם?
אז הוא אמר לי לא, תשמע, כי כשאני עשיתי את רפורמת בכר, גם אם אתה עושה את הדבר הכי דרמטי מול חברות וכולי, חשוב לתת להם להישמע שלא יגידו שזה וזה וזה וזה. זו היתה השיחה היחידה.
החוקרים של ארדן לא אהבו כמובן את זה וחזרו על השאלה אם נתניהו ביקש משהו ממנו בענייני בזק, ונענו שוב ושוב כי פרט לשיחה האמורה לא היתה כל שיחה אחרת.
חוקרת: האם תקופה מסויימת אחרי השיחה הזאת קיבלת איזשהן הנחיות.
ארדן: (מצקצק בלשונו).
חוקרת: לפעול אחרת בנוגע לשאול (אלוביץ'), בנוגע לבזק.
ארדן: לא.
חוקרת: לעצור תהליכים, להתחיל תהליכים.
ארדן: לא.
חוקרת: משהו שביקשו?
ארדן: חד משמעי, אני עוד פעם, אני אומר את זה הכי חד משמעי. מעבר לאותה שיחה שבה, מבלי להגיד מה המילים המדוייקות כי אני לא זוכר אותן, הרוח היתה האם אתה נותן להם להישמע.
זיהיתי את זה כאותו דפוס בכייני של שאול אלוביץ' שהולך לכל מי שהוא חושב שיש לו השפעה עליי ומספר לו שאני לא שומע. יכול להיות ששאול בדמיונות שלו חושב שבגלל שאומרים לי את זה מבלי להיכנס לפרטים אז זה מעביר לי איזה מסר שגורם לי לשנות את עמדתי.
בהמשך אמר ארדן:
אני אגיד, אין לי, אני באמת ניסיתי להיזכר לפני שבאתי לפה… אם ראש הממשלה אי פעם שוחח איתי על קשר כלשהו עם אלוביץ' והתשובה היא חד משמעית לא. בגלל זה אני הדגשתי מאוד מה כן הוא אמר לי בפגישה ההיא.
אני לא זוכר בדיוק באיזה שלב ראש הממשלה דיבר איתי, אבל אני מניח שהוא ייבב לכולם וגם לו הרבה מאוד אז בסוף הוא אמר לו שהוא ידבר איתי, אז הוא דיבר איי אבל, הוא לא דיבר איתי מהותית שום דבר בנושא הזה. לא ביקש ממני שום דבר ולא הנחה אותי בשום דבר.
גם סיום כהונתו של ארדן לא נולד מהצורך ל"הזיזו", כפי שמשתמע מכתב האישום, כדי לגבש עסקת שוחד.
הסיבה היחידה שארדן לא המשיך בכהונתו כשר התקשורת היא העובדה שגדעון סער החליט במפתיע, ולבטח לא בתיאום עם נתניהו, לפרוש מכהונתו כשר הפנים והמחיים הפוליטיים באותה עת.
גדעון סער נבחר בזמנו למקום הראשון בפריימריז של הליכוד וארדן נבחר למקום השני. ככזה קיבל גדעון סער משרד בכיר מזה של ארדן, וכאשר פרש, היה זה אך טבעי ונדרש שגלעד ארדן יקבל את המשרד הבכיר.
זו היתה הסיבה היחידה למעבר של ארדן ממשרד התקשורת ואין היא יכולה להיות קשורה, בדרך כלשהי, לתיזה שוחדית כלשהי.
ארדן אמנם בירר אם יוכל להיוותר כשר בשני משרדים. דבר זה היה כמובן בלתי אפשרי מבחינה פוליטית, שכן היה מקומם על נתניהו את כל יתר שרי הליכוד.
יחד עם זאת, ארדן ביקש להישאר פרק זמן נוסף במשרד התקשורת על מנת להשלים רפורמות הקשורות בבזק ונתניהו נעתר לבקשה.
בתקופה הזו השלים ארדן את החתימה והפרסום של התקנות הקשורות ביישום רפורמת השוק הסיטונאי, לרבות המחירים הרלבנטיים. העובדה היא שלאחר שגובשת עסקת שוחד כביכול בינואר 2014 על-פי הפרקליטות, נתניהו לא מנחה את השר ארדן בדבר וגם לאחר שמטעם חיצוני מתפנה משרת שר התקשורת, מאפשר נתניהו לשר ארדן להשלים את המהלך שפוגע מאוד בבזק, מהלך שבגינו לאחר מכן בזק מגישה בג"צ בטענה לפגיעה בזכויותיה.
ברור שכל זה לא מתיישב עם התיזה של כתב האישום.