יומן הבוקר
עומר רסנר, יעקב אשל, איתן דנגוט (צילום: אלי ציפורי)
כך נתפר תיק 1000: בנו של מאיר דגן ז"ל עבר בחברה בבעלות ארנון מילצ'ן כאחראי על רגולציה מול משרד הביטחון, כאשר אביו כיהן כראש המוסד והיה מיודד עם מילצ'ן. את זה לא חקרו אבל המציאו לנתניהו ניגודי עניינים שהוכחו כמופרכים

משפט נתניהו עבר אתמול לתיק 1000 בסוגייה מאוד לא משמעותית: מיזם טאטא, שהפרקליטות ייחסה לנתניהו פעולה בניגוד עניינים בגלל חברותו של מילצ'ן.
ייחסה? יותר נכון לומר המציאה את ניגוד העניינים.

קודם כל, המיזם לא יצא אל הפועל, מדובר ברעיון לאזור סחר חופשי של קונצרן טאטא הענקי, שבסופו של דבר נדחה על ידי מנכ"ל משרדו של נתניהו, אז אייל גבאי.
אז איך נתניהו קידם או ניסה לקדם? עוד המצאות של ליאת בן ארי ושי ניצן בתפירת תיקי האלפים.

***

אתמול הגיעו שלושה עדים בנושא השולי הזה: עומר רסנר, שעבד בחברת BSI של מילצ'ן בהודו, מנכ"ל החברה יעקב אשל, איש מוסד לשעבר, ואלוף במילואים איתן דנגוט, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים.

שלושתם הוכיחו בפועל שלא היה קשר לנתניהו לבד מפגישה שבה הפנה אותם לגורם פרטי בכלל (אורי יוגב) ולאחר כך טיפל בזה אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה.
לא קידם ולא נעליים. פעל בדיוק כמו שצריך – יש רעיון שעשוי להועיל כלכלית עם קונצרן עולמי ענק – והגורמים הממשלתיים בודקים אותו.

רסנר

חקירתו הראשית של רסנר ארכה כחצי שעה בלבד, בה סיפר שהתבקש להכין נייר עבודה למיזם הסחר החופשי ע"י זאב פלדמן, יו"ר חברת BSI ומהנדס המס של מילצ'ן.

"הרעיון המקורי היה של פלדמן (שימו לב, לא של מילצ'ן!) בגלל שבעבר היה לו ניסיון שלא צלח להקים אזור סחר חופשי.
הרעיון היה מפעל ייצור כלי רכב בשיתוף פעולה עם ירדן, ישראל והרשות הפלשתינאית שיכשיר אנשים למקצועות הרכב וייצור אימפקט כלכלי לכל הסביבה.
זה היה צריך להיות באיזור ג'נין עפולה. הכנו את הנייר הזה וזאביק (פלדמן) וארנון (מילצ'ן) מכרו לטאטא, הוא מאוד התלהב מזה. קיבלנו את ברכת הדרך.
היו שני מרכיבים, גוף כמו טאטא שישקיע בעסק ודבר שני סיוע של המדינה, מימון, הרבה שחקנים יש פה.
הצגנו לראש הממשלה את הרעיון, זה תואם על ידי ארנון מילצ'ן וע"י הדס קליין, והגענו מאוחר בלילה לבלפור, ישבנו חצי שעה בערך. הצגנו לו את התוכנית, קיבלנו את ברכת הדרך של ראש הממשלה".

רסנר טען שהם הגיעו לפגישה עם ראש הממשלה

"כאנשים של ארנון מילצ'ן, שמנהלים את חברת BSI, שנמצאים ביחסים עסקיים ואישיים עם טאטא מתוך כוונה להציג רעיון ולקדם איזור סחר חופשי ומפעל לייצור כלי רכב של טאטא בשיתוף פעולה אזורי.
בשיחה עם ראש הממשלה הוא ידע מי אנחנו (ברור שיידע), גם דיברנו וסיפרנו לו על היחסים עם טאטא ואיך נולד הרעיון שזאביק הציג. הכל היה ברור שזה במסגרת יחסים טובים של ארנון מילצ'ן עם טאטא ושלנו כאנשים נותנים שירותים לטאטא ויזמים של הפרויקט

שימו לב: אין שום פסול בזה.

"נתניהו שמע על הרעיון ממילצ'ן. הדס קליין דיברה ועדכנה את ראש הממשלה (לא ברור מאיפה הוא יודע על כך). אני יודע בוודאות שהדס קליין תיאמה את הפגישה הזו, זה היה ידוע מראש. לא נלך לפגוש את ראש הממשלה בלילה בלי שהוא יידע על מה באים, זה ברור.

נתניהו הפנה אותנו לאורי יוגב שיהיה נציג או מתכלל של הגופים בניסיון להרים את הפרויקט. הוא היה באותו זמן מנהל רשות החברות (זה לא נכון, כפי שתראו בהמשך), סיירנו עם משלחת הודית בשטח, להראות להם את הנגישות.
דובר על רכבת, כל זה היה רעיון. הכוונה הייתה שיהיו הקלות מס גדולות מבחינת היצרן (כך נהוג באזור סחר חופשי).
טאטא מכרה המון בעולם המערבי וחשבנו שיהיה יתרון לכל הגורמים. מבחינת טאטא זה לא היה פשוט, היה צריך להביא פקודה מלמעלה, זה אתגר. נפגשנו עם אורי יוגב, אני וזאביק, הכוונה הייתה להכין את המשלחת של טאטא מוטורס ולראות איך מקדמים את העניין, הייתה כוונה שתהיה שם חקיקה ראשית. היה צריך שיתוף פעולה.

"ארגנו קבוצה של 3-4 בכירים מטאטא מוטורוס, הם נשלחו לארץ להכיר את השוק והם מאוד התעניינו בגודל השוק של כלי רכב מקומיים בישראל. במהלך הביקור שלהם עשינו סיור בשטח, ארגנו להם ביקור במשרד ראש הממשלה עם מנכ"ל המשרד אייל גבאי. נפגשנו גם אם יוג'ין קנדל, היה צריך להראות לחברה כל כך גדולה ורצינית שהדבר הזה צריך להיות בסיוע של מדינת ישראל".

וכאן מגיע הבלוף הגדול של הפרקליטות, שימו לב מה אומר רסנר, כבר בחקירתו הראשית:

"כבר אז (בפגישה עם אייל גבאי) היה ברור לי שהפרויקט לא יתרומם לפי תגובת האנשים בחדר. ישבנו שם בחדר הישיבות של הממשלה, ויושבים אנשים שלא מדברים עברית (התכוון להודים), נכנסו נציגי המשרד.
המשפט הראשון שלהם היה "אנו לא נוותר על זכות הרדיפה", אנשי גבאי אמרו זאת. כי אם יהיה פיגוע באזור הזה, מדובר על זכות הרדיפה לתוך הרשות.
אני הבנתי שיהיו פה המון קשיים. ניסינו. אחרי הפגישה היינו גם במשרד התחבורה בתל אביב ומנכ"ל המשלחת עשה מצגת על טאטא. הציגו להם את השוק הישראלי… אחר כך היינו אצל נשיא המדינה שמעון פרס, אותה המשלחת, אני, פלדמן ויעקב אשל והמשלחת ההודית.
הכוונה הייתה להיפגש גם עם הנשיא וגם עם ראש הממשלה כדי להראות שהמדינה מאוד רוצה, כי אי אפשר היה להרים את הפרויקט בלי המדינה… המטרה הייתה לעשות טוב למדינה עם ניצול קשרים. אתה ביחסים עם לקוח כל כך חשוב כמו טאטא ומנהל פעילויות נוספות שתורמות ומביאות ערך לשחקנים שמנהלים, זה חלק מהעניין.
הכוונה הראשונית הייתה לנסות להרים פרויקט טוב למען המדינה. אנו עושים זאת עם אנשי עסקים שהיחסים איתם טובים.
חלק מהעניין היה שחשבנו שטאטא יהיה מועמד לפרס נובל לשלום, עד כדי כך הייתה לזה משמעות בינינו, משמעות חיובית למדינה שלנו ולאזור. כשאתה מנהל עסקים אתה רוצה שהיחסים עם הלקוח יהיו טובים. WIN WIN".

על היחסים של מילצ'ן ונתניהו אמר רסנר דברים שרק מחזקים את החברות הטובה ביניהם:

"היו יחסים טובים מאוד וקרובים מאוד. כך התרשמתי. זה היה חלק בלתי נפרד מהרקע של העבודה עם מילצ'ן. הרבה על הטלפון עם ראש הממשלה, היחסים היו קרובים מאוד".

בחקירה הנגדית ע"י עו"ד עמית חדד שב ואישר רסנר שהרעיון היה של זאביק פלדמן ואמר שלא הציג שום מסמך לחוקרים וגם לא התבקש לעשות כך.

מאוד אופייני לחקירות נתניהו, בלי מסמכים, רק אווירה. כמובן שמסמכים צצו לפתע רק בריענון העד (כי הם פשוט לא התאימו לתיזה של הפרקליטות בזמן החקירה).

מה שחמור הוא, כפי שכתבתי בעבר, הוא העסקת בנו של מאיר דגן ז"ל, ראש המוסד לשעבר, בחברת BSI. רסנר אמר על בנו של דגן:

רסנר: "היה בהתחלה שאני הגעתי, היה יועץ, התעסק ברגולציה, היה צריך אישורים של משרד הביטון, מדובר בחברת סקיוריטי. הוא עשה כל מיני דברים הקשורים לרגולציה. מהר מאוד עזב, אני לא יודע מה היה התפקיד שלו, הוא היה קרוב של מאיר דגן".

עו"ד חדד: הוא בן של ראש מוסד, הולך להביא אישורים?

רסנר: אין לי מושג.

עו"ד חדד: דיבר על זה?

רסנר: ידעתי.

רסנר טען בהמשך שלא ידע על הקשרים של טאטא עם נתניהו (בעצם, טאטא לא היה צריך את התיווך של רסנר ואחרים בשביל לדבר עם נתניהו) ורק הודה ש…

"היו הרבה ניסיונות להכניס את טאטא לישראל, לא הייתי ער לכל יוזמה. הייתי ער שהרבה אנשים מנסים להכניס את טאטא מכל כיוון"

כלומר, היוזמה של פלדמן לא הייתה חריגה.

בהמשך אמר:

"התרשמתי שלטאטא יש אינטרס כלכלי וגם פילנטרופי והדברים לא בהכרח סותרים. 65% מהעסקים שלו זה פילנתרופיה. זה האיש, הוא איש עסקים מאוד חריף".

רסנר הודה שהפרויקט הוצג לגורמים רבים גם בארה"ב וגם בירדן, כמו המלך חוסיין ואישר ש"הכול פה חלום של זאביק פלדמן" (כלומר, אין קשר למילצ'ן!).

מאוחר יותר הביך עו"ד חדד את רסנר כשאמר לו שהפגישה עם יואב הייתה כשיוגב הוא אדם פרטי שעמד להתמנות למנהל רשות החברות.

רסנר (התגונן): יכול להיות, אני זוכר שהוא היה אמור להיות מטעם המדינה, מטעם ראש הממשלה. נתניהו דיבר על הפרויקט הזה. אם אתה אומר – אז אין מחלוקת.

עו"ד חדד: מה שראש הממשלה עשה כשאתם הגעתם וסיפרתם, הוא שלח לכם אדם כמו יוגב לדבר איתו, לשמוע את דעתו. אתם ידעתם בזמן אמת שאין לו שום סמכות ויכולת.

רסנר: ידעתי שמונה על ידי ראש הממשלה לנושא כי נתניהו הפנה אותנו אליו.

השופט בר-עם: לא בהכרח מדובר פה על מינוי.

רסנר: אמר שיכול להיות שיוגב יהיה נציג של הממשלה לפרויקט לא יודע על מינוי רשמי או לא. נתניהו הפנה אותנו לכל מי שקשור לממשלה.

עו"ד חדד: יוגב עם ניסיון, אזרח פרטי, תוספת נחמדה לצוות, כי הוא מכיר את הבירוקרטיה.

רסנר: ראש הממשלה הפנה אותנו ליוגב שיוכל לעזור בתחום הממשלה עם הפרויקט.

השופט בר-עם: ראש הממשלה לא אמר לכם שהוא נציג של הממשלה.

רסנר: אמת.

המשמעות היא גדולה, כי נתניהו בכלל הפנה אותם לגורם פרטי ולא ממשלתי.

בהמשך עימת עו"ד חדד את רסנר עם עדותו של אורי יוגב שאמר שהוא סקפטי בנוגע לרעיון וחשב בכלל שפלדמן הגיע אליו בגלל היחסים האישיים בין השניים, מה גם שהפגישה היתה בשורה של נושאים הקשורים לפטור ממיסוי.
רסנר אמר שהוא לא זוכר (פלדמן דווקא זכר את העניין הזה).

בהמשך הביך חדד שוב את רסנר כשהקריא לו את עדותו של המנכ"ל שלו, יעקב (ג'קי) אשל, שאמר שהם לא חיפשו רווח בנושא ולא עלה משהו קונקרטי. הפרקליטות כרגיל הבינה שהיא בבעיה וניסתה להתנגד.

עו"ד חדד: האם כל מה שהקראתי זה נכון?

רסנר: חלק מהרעיון היה שאנו נוכל לעזור לנהל את הפארק בדרך זו אחרת אם הדבר ירקום עור וגידים. אם אתה שואל אותי, אני באופן אישי חשבתי שאפשר יהיה לעשות עסק בהמשך.

עו"ד חדד: אולי זו משאלת הלב שלך?

רסנר: החברה לא הייתה מעורבת בזה. ג'קי מדבר על סקיוריטי, השוק היה קשה. לא שהפארק יהיה לקוח של החברה, על מדברים על דברים נוספים בינלאומיים אז רוצים להיות חלק מעסקים וזה לא סותר עבודה פילנטרופית.

עו"ד חדד (מביך את רסנר): במשטרה אמרת ההיפך, מה שאתה אומר עכשיו זה מהעיתון (רמז בוטה לשינוי גרסה בהתאם ל"רוח" שנושבת מהסיקור המגמתי של המשפט).
אמרת ההיפך גם על מילצ'ן, אמרת "לא זוכר אינטרס ספציפי סביב המיזם הזה".

אחרי שאלון גילדין מהפרקליטות קופץ והשופטים מאשרים את השאלה, רסנר נאלץ להודות שלא היה שום אינטרס עסקי לחברת BSI.

רסנר: בהקשר הזה זה נכון. לגבי החברה, לא היה אינטרס עסקי בעניין, מעבר לעובדה שהיו ביחסים טובים וקידום פעולות שהם למען, לא רק למען הכלל, אלא למען הלקוח הגדול שהוא חלק מהתהליך. אנו עושים דברים טובים ביחד ועסקים.

עו"ד חדד: מה שאמרת זה ניהול. בחקירה במשטרה אתה אומר "לא יודע מה הם סגרו ביניהם" על האינטרס העסקי.

רסנר: מנסים להרים פרויקט כזה, אנשי עסקים מנסים לעשות עסקים.

עו"ד חדד: זו הערכה שלך?

רסנר: כן.

עו"ד חדד: אם מילצ'ן אומר לי לא הייתה כוונה להרוויח פה כסף. זה בסדר?

רסנר: כן, זה מה שהוא אומר.

עו"ד חדד: אתה מסכים הסכם עם טאטא בפרויקט הזה?

רסנר: לא.

אחרי זה אישר רסנר שכל הגורמים שהוא נפגש איתם הבהירו שהפגישות לא היו מוצלחות ושהם לא רואים היתכנות לפרויקט, מה שמפרק לגמרי את הטענות בכתב האישום לגבי פרויקט טאטא.

ג'קי אשל

אחרי רסנר, שסיים להעיד אחרי פחות משעתיים, העיד המנכ"ל שלו יעקב (ג'קי) אשל.
חקירתו הראשית ארכה כרבע שעה בלבד ועדותו נמשכה כשעה בלבד.

אשל אישר שלא היו להם שום אינטרסים עסקיים בפרויקט:

"היה רק יתרון אחד, היחסים הטובים שלנו עם טאטא… אם הפרויקט היה מצליח והכל היה טוב אז השם שלנו היה לחיוב".

בחקירה הנגדית אשל, כמו רסנר, ניסה בכוח לדחוף איזה אינטרס עסקי עתידי ומדומיין בפרויקט.

אשל: אנו אנשי עסקים בשלב הזה. אתה מנסה לפתח בצורה טבעית את העסק שלך גם כשאתה יכול. מתחיל באפיק, לא יודע איך זה יסתיים.

עו"ד חדד: כל זה בראש שלך, לא דיברת עם טאטא ולא היו הסכמים, לא היו הבנות, כלום.

אשל: ממש לא (לא היו הסכמים או הבנות).

עו"ד חדד: אתה לא נפגשת עם נתניהו בעניין?

אשל: נכון.

עו"ד חדד: אתה גם לא יודע מה הוצג לראש הממשלה בעניין טאטא.

אשל: אין לי מושג.

עו"ד חדד: הפגישה היחידה הקשורה לטאטא שהיית נוכח זה עם אנשי משרד ראש הממשלה?

אשל: נכון.

עו"ד חדד: מאז לא הציגו לך את סיכום הפגישה עם מנכ"ל ראש הממשלה?

אשל: ממש לא.

עו"ד חדד: לא ביקשו ממך להביא חומר כלשהו?

אשל: שום דבר.

בהמשך עבר עו"ד חדד לנושא הדי חמור של העסקת בנו של ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, בחברה.

אשל: את דני דגן אני זוכר, הוא היה הבן של מאיר. מי שהביא אותו לעבוד זה זאביק פלדמן.

עו"ד חדד: איזו הכשרה הייתה לו?

אשל: עבד בחברת טכנולוגית ועסק ברגולציה. זה מה שאני זוכר.

עו"ד חדד: מול משרד הביטחון?

אשל: לא יודע.

עו"ד חדד: כמה זמן עבד אצלכם?

אשל: אין לי מושג (הוא המנכ"ל!).

עו"ד חדד: אתה סיימת את העסקתו?

אשל: ממש לא.

בהמשך הציג עו"ד חדד לאשל את המסמך מהישיבה במשרד ראש הממשלה ברשות אייל גבאי, אז מנכ"ל המשרד שבו נכתב שחור על גבי לבן, שהנושא לא הגיע עדיין לראש הממשלה – מסמך שכמובן לא הוצג לו בחקירתו במשטרה.

אשל הודה גם שהחברה שניהל לא היתה קשורה לפרוייקט.

עו"ד חדד: אמרת במשטרה שהחברה לא נכנסה ליזמות של אזור סחר חופשי.

אשל: לא הייתה קשורה.

עו"ד חדד: הרעיון הגיע מהיכרות אישיות עם טאטא ורצון לתרום לשלום, לא קשור לחברה שניהלת?

אשל: נכון.

עו"ד חדד: לא הצעתם שירותי אבטחה למיזם?

אשל: נכון.

עו"ד חדד: אתה לא מכיר רווח כלכלי שמילצ'ן אמור היה להפיק מהמיזם?

אשל: לא.

דנגוט

העד האחרון אתמול היה איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים.
בחקירתו הראשית, שנמשכה כ-40 דקות, סיפר על הממשק שלו לפרויקט טאטא:

"נחשפתי לראשונה בשנת 2010. קיבלתי טלפון מלשכת ראש הממשלה שהוא מעוניין לשוחח איתי. הוא היה בקריה, שאל אם אני פנוי ואם אני יכול להגיע. אמרתי שכן. בדרכי אליו עברתי דרך המשרד של אהוד ברק, אז שר הביטחון (דנגוט היה כפוף אליו), עדכנתי שראש הממשלה קרא לי.
הגעתי לראש הממשלה, שם נחשפתי לנושא, טאטא אישית, ואדם בשם זאביק פלדמן ועוד עוזר של טאטא. הסבירו לי שטאטא יתרום ויחבר בין הרשות, ישראל וירדן, משהו על ייצור רכבים. דיבר על מספר מילים.
עלו כמה אפשרויות, מבחינת רעיון נראה לי טוב ונכון, הלוואי והיה לנו דברים נוספים כאלה. רצינו למצוא תעסוקה לאזרחים פלסטינים, משהו מחובר ואזורי. זה נראה WIN WIN, יש למיזם מה לתת.
שמעתי רעיון מרכזי, מדובר על מפעל ייצור וגם על השכרה. כיווני אותי למרכז המדינה וכיוון צפון במעבר בין ישראל לירדן, אזור צפון השומרון הוא ריק מבחינת התיישבות. יש שם מקום, לכן נושא הכשרה זה דבר מועדף, נותון פתרון. צפון שומרון, ג'נין, כמות העובדים בישראל נמוכה.
בנייה של מפעל עושה גם סדר, הסעות של פועלים שנוסעים בבוקר וחוזרים בערב. היה בפרויקט המון היגיון והרבה דברים נכונים. לא הכרתי את שאר החלקים, המדינה הייתה מוכנה להיות שותפה למיזם. כרעיון ראשוני זה נראה לי טוב".

לטענתו של דנגוט, הטלפון מנתניהו היה "לא רגיל", וזה קרה פעמיים בלבד, פעם נוספת בנוגע למשהו סטטוטורי.
בהמשך סיפר דנגוט איך הבין שהעסק לא התקדם ונכנס ללשכתו של אייל גבאי, שאמר לו שהוא לא מתכוון לעסוק בפרויקט הזה, שהוא לא מתכוון להיכנס לבית סוהר מהפרויקט הזה.

דנגוט: "הבנתי שיש פה מורכבות, אמרתי לו רוצים אותי תתקשרו. יידעתי את שר הביטחון שזה נעצר ועצרתי פעילותי. הבנתי שאין סבירות. אנו בוגרים, לא התכוונתי לחטט לא יודע מה הסיפור שם. יש שם דברים וחוקים, לא הכרתי את הרעיון. גם מקצועית אני לא בקיא בעניינים כלכליים. אתה לומד מניסיון לא להתעסק בזה".

אחרי זה סיפר דנגוט על פגישה שלו עם הדס קליין אחרי שפרש מהצבא:

דנגוט: "הכרתי את הדס קליין, סיפרה לי שעובדת עם מילצ'ן. באותו זמן נכנסתי לפעילויות עסקיות, קבענו להיפגש.
היא אמרה שיכולה לחבר אותי, פנתה אליי ב-2016 וסיפרה שנמצא פה בחור אוסטרלי אוהב ישראל (הכוונה לג'יימס פאקר), הוא מעוניין לראות דברים ולהשקיע בישראל. אותו זמן שימשתי כראש מנהלת כלכלית פיתוח צפון. היכרתי את פאקר בשנת 2016, ארגנו לו סיור אווירי בהליקופטר ועשיתי לו בין 2-3 סיורים. אחד היה ברמת הגולן לראות את נושא הביטחון של ישראל, תעשיות מקומיות ברמת הגולן, מכון יגאל ליד קרית שמונה, יש שם סטארטאפים ברמה וקיוויתי שקיבלו תמיכה ושותפות.
עלינו למנרה לראות וגם סיור בדרום, אזור סביב עוטף עזה. אחר כך מצפה רמון על מספר פרוייקט ועוד. לפאקר היתה קרן אוסטרלית, לא לא היה שום מגע עסקי. הוא בא עם עוד שניים שלושה שיצרו מה שנקרא את הבסיס. היה חשוב לי הצפון, כי הוא ריק מהשקעות לחלוטין".

בחקירה הנגדית נחשף שדנגוט נחקר במשטרה גם על תיק הצוללות, עוד הוכחה לכך שחיפשו את נתניהו.

הפרקליטות כמובן ניסתה להתנגד, אלא שדנגוט הובך שוב ושוב, גם בנושא ההיכרות שלו עם הדס קליין.

עו"ד חדד: מה שאלו אותך על הנושא של הצוללות? שאלו על ראש הממשלה?

דנגוט: לא. התמקדו ביצחק מולכו, שהיה איש קשר מטעם ראש הממשלה בנושא הבינלאומי שהיה שליח שלו.

עו"ד חדד: כמה זמן הייתה החקירה?

דנגוט: שעתיים בלבד.

עו"ד חדד: בהודעה שלנו כתוב 7 עמודים, מי חקר אותך?

דנגוט: היו לי שני חוקרים מרכזיים ואולי עוד אחד.

עו"ד חדד: אני רואה שההודעה שלך (בנושא תיק 1000) מתחילה באחת וחצי, שעת הסיום שש ורבע בערב, זאת אומרת 5 שעות. אתה זוכר?

דנגוט: אני לא הייתי בחקירה 5 שעות, אולי היו הפסקות. אני זוכר 2 הפסקות ולחכות עד שחזר אליי, שאני קורא ומתקן. חלק מהזמן היו תיקונים שלי על מה שכתבו והביאו לי לאישור. אני מזהה את הכתב, חתמתי ליד.

עו"ד חדד: מה עוד היה בחמש שעות? הייתה חקירת צוללות?

דנגוט: היו שני גורמים נפרדים, עם סיפור מולכו הייתי והקשרים. אל תחבר אותי לצוללות, זה היה בניין אחר ביום אחר.

עו"ד חדד: מה עשית שם 5 שעות?

דנגוט: שאלו שאלות, לא זוכר הכול. הכל היה סביב הסיפור של המיזם והדברים שכרגע אני פה.

עו"ד חדד: דיברו על יוסי כהן, יש כותרות וסעיף יוסי כהן (ראש המוסד לשעבר).

השופטת פרידמן-פלדמן: למה זה קשור?

עו"ד חדד: יוסי כהן הוא דמות רלוונטית. נשאל את השאלות, נקבל תשובות. בהתאם לנתונים הרלוונטיים אני רואה דוח ורוצה לראות מה שאלו אותו. יש דוח תשאול. העד אומר ששאלו אותו, אני רואה עניין אחד שכן שאלו ולכן אני שואל – לחקירה שלך הצטרף מומי משולם?

דנגוט: אולי נכנס לזמן קצר.

עו"ד חדד: אני רואה דוח תשאול, אולי שאלו אותך מחוץ לחדר?

דנגוט: לא יודע, לא יודע אם רשם ומתמלל, הוא מטעם המדינה, אני לא בודק אותו.

עו"ד חדד: ממה שאני רואה ומבין היה תשאול בעל פה, נכנס גם מומי משולם. דיברו איתך על כל נושא, בשעה מאוחרת הקלידו ושאלו שאלות. זה מתאים?

דנגוט: לא זוכר מה שאתה מתאר.

עו"ד חדד: אתה לא שיקרת במשטרה, באת להגיד אמת?

דנגוט: לא משקר, לא למשטרה ולא לאף אחד.

עו"ד חדד: לא הסתרת חומרים למשטרה?

דנגוט: נכון.

עו"ד חדד: איך הגעתם לדבר על יוסי כהן?

דנגוט: ב-2017 פגשתי אותו לבקשתו של מישהו.

עו"ד חדד: אז מה סיפרת לחוקרים?

דנגוט: לא זוכר באיזה הקשר זה עלה. אם הדברים כתובים סביר שכן. קרא לי בהיותו ראש מל"ל על משהו שרצו להציע לי. מהשיחה יצאתי מודאג.

עו"ד חדד: איך זה התגלגל?

דנגוט: לא זוכר.

השופט בר-עם: קשור לעניין שנחקרת?

דנגוט: לא.

עו"ד חדד: סתם שואלים על יוסי כהן?

דנגוט: אולי אני סיפרתי.

עו"ד חדד: יש בדוח התייחסויות להדס קליין. אתה העלית את השם שלה?

דנגוט: אולי זה בא ממני. הכרתי אותה, נפגשתי עם הדס קליין. אנו בקשרים ידידותיים מאוד טובים גם היום. היא ידידה של המשפחה, אני מאוד מעריך אותה ואת אופייה ואת יושרה.

עו"ד חדד: שמח לשמוע. יש דברים שאתה אמרת שאייל גבאי אמר לך ש"לא ייכנס לכלא בגלל זה", אני אומר לך שלא אמר דברים כאלה. אני מזמין אותך להשתמש במילים אחרות. מילים כאלה הוא לא אמר, אולי קראת בעיתון?

דנגוט: לא דיברתי עם הדס על הדבר הזה. אל תשים בצד ואל תחבר אותי לדברים שהיו לך במשך שבועות איתה. אני לא קשור לזה. דבר שני, אני זוכר משפט חד משמעי בשיח מסדרון "אני לא אכנס בגלל זה לבית הסוהר".

עו"ד חדד: זה מה שאמר.

דנגוט: משהו כזה.

עו"ד חדד: ב-2017 אתה נחקר, היית קרוב לאירועים. אמרת שסיפרת את האמת?

דנגוט: ודאי.

עו"ד חדד: נחקרת 5 שעות, הייתה גם שיחה בעל פה ארוכה, יש גם דוח של החוקר על השיחה.

דנגוט: כן.

עו"ד חדד: בשום מקום לא אמר לך "אני אכנס לכלא בגלל זה".

דנגוט: במפגש במסדרון הייתה אמירה שאמרתי קח אחורה במהירות, כי אמר לי אמירה חדה וקש הקשורה למצב שזה לא בהתאם לדין.

עו"ד חדד: למה שיישב בבית סוהר. אולי קיבלת זאת מהעיתון, בוא נראה מה אמרת. מקריא לך מחקירתך: "מדובר במהלך שלא יכול להיכנס אליו לפי החוקים הקיימים".

דנגוט: זה מדוייק גם.

עו"ד חדד: תקרא את ההודעה, למה שיגיד "בית סוהר"?

דנגוט: תשאל אותו.

עו"ד חדד: ודאי.

דנגוט: אתה נכנס למישהו בארבע עיניים, הוא אומר דברים אחרת וגם אתה.

עו"ד חדד: אם הייתה אמירה כזו, החוקרים היו כותבים את זה בדוח הסיכום, דבר זה הוא לא אמר.

דנגוט: בדוח הסיכום אין סתירה. דיברתי עם אייל גבאי והוא היה חד ונמרץ נגד. אמר לי אני לא מתכוון להיכנס לבית סוהר בגלל דברים כאלה.

עו"ד חדד: איך מקדמים פרויקט טאטא ומוצאים את עצמך בבית סוהר? שמעת את זה עוד פעם?

דנגוט: כן, מה שבניגוד לחוק יש טרמינולוגיה.

עו"ד חדד: ספר לי על הדברים האחרים שאמרו לך "אני לא אשב בבית הסוהר בגלל זה"?

דנגוט: אני אענה לך עכשיו על דברים חשובים. זה נהוג לשמוע במסדרונות של משרדי ראש הממשלה כי אני מתאם הפעולות בשטים ונתבקשתי לעשות עם פקודיי דברים ואמרו לי "אני לא אכנס לבית הסוהר".

עו"ד חדד: תן דוגמא.

השופט בר-עם: הוא אמר שזה סלנג, ביטוי שגור, לא צריך דוגמאות.

עו"ד חדד: אני טוען שלא היה, אמר כמו שלא היה במקרה הזה, גם במקרים אחרים, לא עלתה אותה טענה. מה השתמשת כאן בסלנג הזה ולא בחקירה?

דנגוט: זה מה שיושב לי בתודעה, זה גרם לי להבין שיש דברים יותר מורכבים.

עו"ד חדד: ב-2014 זה לא ישב לך?

דנגוט: אני מניח שהעברתי את זה באותה עצימות. כאשר אומרים לי דבר כזה אני מבין את המסר. אם חרב כזו על הראש מבחינת הדברים, זה היה דבר שנהוג להבין את החוזק והאמירה שיש פה בעייה כשאני כמתאם פעולות ממשלה בשטחים, לוקח צעד אחורה ויוצא בזה… כנראה שיש בעיות חוקתיות, אני מדבר איתו על הפרויקט של טאטא, נקראתי לשקף רעיון של ראש הממשלה, רעיון נכון. את מעגל הפרויקט אני לא יודע, נשאיר להם לפתור ביניהם.

עו"ד חדד: אתה אומר היבטים חוקיים ובית סוהר – היבטים של דיני עבודה, מיסים, אחרים, כתוב בדוח הסיכום שאתה נמצא שם.

דנגוט: סיכום בדיון הראשון ואחרון מבחינתי.

עו"ד חדד: אומר שיש פה שורה של היבטים, חוקתיים, עם כל הכבוד אני לא מתכוון לשנות את החוקים, לכן הסלנג "לא אכנס בגלל זה לבית הסוהר".

הפרקליטות מבינה שדנגוט במצוקה כיוון שלא אמר את זה בחקירה ומנסה להתנגד.

דנגוט: שלא ייכנס וימצא עצמו עומד לדין. לא אמרתי ששדד בנק ויילך לבית הסוהר. ברור שזה בהקשר הזה. יש פה היבטים שהם עבירה על החוק, ברוח המשימה שהוא קיבל וימצא עצמו עומד לדין.

עו"ד חדד: היית בפגישה עם גבאי וראש הממשלה? בשיחה ביניהם?

דנגוט: לא יודע שהייתה בכלל.

השופטת פרידמן-פלדמן: אמרת שגבאי אמר לך שבשביל זה לא ייכנס לכלא. אומר עו"ד חדד, שזה לא הוזכר שתשאול בחקירה במשטרה. גבאי אומר שלא התקדם בגלל תנאים חוקיים וחוקתיים. אולי המשפט הזה שאמרת הסקת מסקנה שלך?

דנגוט (בתשובה מפותלת): אולי בתת המודע הקדמתי אותו. אולי זה לא המילים המפורשות אבל אני כן זוכר אמירה כזו.

עו"ד חדד: אולי לא הכניסו אותך לפרטים, למה שיתנו לטאטא הטבת מס ולא לחברות אחרות בארץ? יש פה אינסוף בעיות שאירוע כזה מייצר. מה שאתה שמעת בפגישה לך עם גבאי זה בדיוק זה. זה בלתי ישים, יש פה אינסוף סוגיות, ביטחוניות ואחרות ונכבדות, זה מתכתב עם הזיכרון שלך?

דנגוט: כל מה שאמרת זה הסבר מקצועי, לא נכנסתי אליו. באתי לשמוע על הפרויקט, זה הכול.

בהמשך הפריך עו"ד חדד את התיזה של דנגוט כאילו השיחה שקיבל מראש הממשלה היה "חריגה" כביכול.

עו"ד חדד: נתניהו מתקשר ישירות לרשות מקרקעי ישראל לפעמים, גם לאנשי צבא. מתקשר ישירות זה דבר שהוא עושה.  דיברת על מסיבת פרידה ב-2016, אתה מגיע למסיבה ושם פוגש את הדס?

דנגוט: כן.

עו"ד חדד: למה הדס קליין הוזמנה?

דנגוט: לא יודע, הייתי אורח אישי של אלי קמיר, עבדתי מולו.

עו"ד חדד: הוזמנה על ידו?

דנגוט: אולי הייתה מארגנת.

עו"ד חדד: בדוח קישור זו הייתה פגישה יחידה ולא היה המשך לכך. רק אחר כך הבנת שזאב פלדמן קשור למילצ'ן.

דנגוט: כן, הכרתי את הדס באירוע של תמיר פרדו, סיפרה לי על קשר, בהמשך. לא קשור לאירוע הזה.

עו"ד חדד: רק אחר כך ידעת על מילצ'ן ופלדמן?

דנגוט: בהמשך למדתי, ביקשתי בעצמי להיפגש איתו. הסתבר לי שהוא תותחן ומישהו רציני, אני חבר טוב מאז ועד היום. נכון שאחרי הפגישה עם הדס קליין, אמרתי לה ו פגישה ראשונה ואחרונה שאני פוגש אותו. מאוד לא אהבתי, כל אחד והחברים שלו.

עו"ד חדד: ניסית להיכנס לתחום העסקי?

דנגוט: חשבתי על הרחבת השקעות. אבל עם פאקר, הדס קליין אמרה שהוא מאוד אוהב את ישראל וחשוב להכיר לו, לכן עשינו לו סיור. עם פאקר לא היה לי שום מגע עסקי. טאטא, אחרי 6-7 שנים אמרה הדס שהגיע לארץ ורצה לעלות לקברו של דגן שנפטר. שאלה אם אהיה מוכן להצטרף לסיור, זו פגישה שנייה אחרי 7 שנים. לקחנו אותה לראש פינה. מקום שמאיר ז"ל קבור, קיבלתי מייל שהסיור היה נפלא ממה ששמע וראה. גם בסיור הזה לא היה אלמנט עסקי אלא רק בעיות ביטחון של המדינה.

עו"ד חדד: אתה אומר לא עסקי

דנגוט: הכרתי אותו מעבר לכמה דקות שישבתי בלשכת ראש הממשלה. לא היה לי שום שיח, מטרת הפגישה היתה לעלות לקבר, זה לא עסקי, הניח שם זר.
כל זה היה סיור אחד, 3-4 שעות, גולן, גבול לבנון, הר אדר. עם פאקר הייתה אפשרות בלי קשר, יש לו קרן אוסטרלית להשקעות. השתחררתי ב-2015, ב-2017 אני בתפקיד שניתן לי בחצי משרה. פאקר הגיע עם אנשים, לא זוכר אותם.

עו"ד חדד: התרשמת מפאקר שהיה במיטבו?

דנגוט: שאל שאלות מאוד חדות, התרשמתי, הוא לא איש מרשים. היה בצלילות, שאלות לעניין. הכול על ביטחון. היו שאלות גם בהיבטים טכנולוגיים.

בהמשך הודה דנגוט שההתרשמות שלו הייתה שהפרויקט כולו פילנטרופי לעזור לשלום ושהוא לא ידע על כך שמאיר דגן סידר מסוק לטאטא ולאנשיו וששמעון פרס גם היה מעורב ברעיון.

עו"ד חדד המשיך להביך את דנגוט שפתאום לא זוכר את הדברים המהותיים בנוגע לפרויקט.

עו"ד חדד: למרות כל הנסיונות לשווק את האירוע, אייל גבאי כותב שהנושא "טרם התגבש". זה מה שאומר מנכ"ל משרד ראש הממשלה?

דנגוט: אמרתי שלא זכרתי את המפגש הזה. אם הייתי זוכר לפרטים היה טוב, הפגישה לא זכור לי. אם לא היו מראים לי פרוטוקול לא הייתי מדווח, כי לא זכרתי.

עו"ד חדד: שואלים בהודעה שלך שאתה לא זוכר ואתה אומר שהדברים שהוא אמר לי הם יותר חריפים אך לא סותרים.

דנגוט: אוקיי, בסדר.

עו"ד חדד: אחרי הפגישה עם אייל גבאי העניין מת.

דנגוט: הכניסה שלי לאייל, כי הוטלה עליי חובה, אלא לא מזלזל בדברים של ראש הממשלה. נכנסתי לאייל והבנתי שכרגע אני ב"הולד". זה לא נוגע אליי, הלכתי לוודא, לכן שאלתי את אייל לראות מה עושים.

עו"ד חדד: בוא נראה, גבאי שאומר שלפני הפגישה פגש את ראש הממשלה ואמר לו שהוא לא תומך בנושא ונתניהו הסכים איתו. האם אייל גבאי שיתף אותך שהביא הסתייגות ונתניהו הסכים איתו?

דנגוט: לא זוכר.

מעניין שדנגוט לא זוכר פרטים חשובים אבל אמירה אחת הוא כן זוכר.

***

מחר יעיד אייל חיימובסקי, לשעבר ראש לשכת נתניהו.

מאמרים אחרונים

כורש ברנור (צילום: אלי ציפורי)

חוקרים את החוקרים: עדות כורש ברנור, היום הרביעי, חלק שני

עו"ד עמית חדד: הדס קליין ויונתן חסון שיקרו בנושא של ביקורי יוסי כהן בדירת פאקר במלון רויאל ביץ', הם תיאמו גרסאות ביניהם; הביקורים של יוסי כהן לא היו למטרות ביטחוניות; כורש ברנור: זה היה נושא רגיש, העברתי למנדלבליט

הקליקו לתוכן »