יומן הבוקר
עו"ד אילן סופר, מיקי גנור (ציום: אלי ציפורי)
מופע האימים של עו"ד אילן סופר, לשעבר פרקליטו של גנור: "חשבתי שגנור עושה טעות. עדיף לו לשבת ולשתוק". הפיצוץ שהוביל להפסקת הייצוג והשבחים המביכים לליאת בן ארי

עדותו של עו"ד אילן סופר, לשעבר עורך דינו של מיקי גנור, הייתה לא פחות ממדהימה וחשפה את מרקם היחסים המתוח בינו ובין גנור ואת המשקעים ביניהם.

***

עו"ד סופר, איש מאוד יהיר וזחוח, מתח בין השורות ביקורת על התנהלותו של גנור והאחרון לא נשאר חייב, גיחך לא פעם במהלך עדות סופר ואף אמר בתגובה על דבריו: "זה לא נכון".

נעשה קצת סדר עם עורכי הדין של גנור:

הוא התחיל עם נתי שמחוני, סיפק לו גרסה מזכה שגם תועדה (שלא היה דבר בתיק הצוללות) אלא ששמחוני סירב לייצג אותו כעד מדינה, כעס עליו ולכן נפרדו דרכיהם.

ואז הגיעו עו"ד אלי זהר ז"ל ועו"ד אילן סופר שניהלו עבורו את המו"מ להסכם עד המדינה וגנור נפרד מהם בפיצוץ.

בהמשך ייצגו אותו עו"ד בעז בן צור ועו"ד מאיר ארנפלד (שיעיד השבוע), בשלב שגנור כבר חזר בו מהסכם עד המדינה. וכיום מייצגים אותו עו"ד רווית צמח ועו"ד עמית ניר.

חילקתי את עדותו של עו"ד סופר למספר נושאים:

יחסי סופר-גנור

מהעדות התברר כי ה"פיצוץ" בין גנור לסופר התרחש לאחר אחד מהראיונות שסופר סיפק ל"גלובס", שבו למעשה הפר לכאורה את החיסיון עם לקוחו.
בראיונות אחרים שיבח סופר את ליאת בן ארי ומתח ביקורת על פרקליטי נתניהו שתוקפים את המערכת.

סופר התבטא בעבר בחריפות נגד נתניהו, אמר שהוא מפרק את החברה הישראלית והשתתף בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית.

"גנור סיפר סיפור שגרם ללסת שלי להישמט, ולא במובן המטאפורי של הביטוי", אמר סופר בראיון.
גנור גולל בפנינו במשך שעתיים וחצי את הסיפור הזה ונעתקה בשיחתנו. גנור סיפר לנו על כל תהליך רכש כלי השיט של צה"ל ומשרד הביטחון, בסכומים של מאות מיליוני דולרים. רכש שהיה בעייתי ביותר, ושהיה נתון להשפעות ולמניפולציות זרות. תהליך שעדיין לא נחשף במלואו וכשהוא ייחשף במלואו, הוא ידהים כל אזרח בישראל".

הריאיון נערך סמוך לפרישתו של סופר ממשרד גולדפרב-זליגמן ונראה כמו כתבת יחסי ציבור – אין פלא שהראיון נערך על-ידי חן מענית, שופר פרקליטות ותיק.

האמירה הזו, כמובן, רחוקה מאוד מהמציאות, כפי שנחשפת בדיונים. לא מדהים ולא נעליים – תיק תפור.
גנור, גם בתגובתו לראיון הזה וגם ממה שעלה בדיון אומר שסופר, לא רק שהפר את החיסיון איתו, קודש הקודשים בין עו"ד ללקוח, אלא גם אמר דברים לא נכונים.

ובכלל, צריך מידה גדושה של חוצפה כדי לרוץ לראיון יחצ"ני, לדבר על לקוחו, להתרברב ולהגיד על דוכן העדים שגנור הוא זה שוויתר על החיסיון.

נדמה לי שלגנור בהחלט קמה הזכות להגיש תלונה נגד סופר ללשכת עורכי הדין.

הסכם עד המדינה של גנור

עו"ד סופר בעדותו אמר שלושה דברים מדהימים על ההסכם – נלך מהקל לכבד:

סופר השתבח והתהדר בהסכם כאילו זה "ההסכם הטוב ביותר שהשיג כעורך דין". איך בדיוק עורך דין מתהדר בהסכם שמכניס את לקוחו לשנת מאסר ולתשלום של 10 מיליון שקל? לא ברור.

הדבר השני, חמור מאוד לטעמי: סופר השתמש במונח "לצבוע" את העונש שהושת על גנור ("הצלחנו לשכנע את הפרקליטות לצבוע את זה בעבירות מס", או "הזנב שמקשקש בכלב", "המו"מ על תיק הצוללות, השטיח הוא עבירות המס", "הרעיון היה לנקות אותו מתיק הצוללות ולהלביש את הכל על עבירות המס").

כלומר, העונשים הנקובים בהסכם "נצבעו" על עבירות המס למרות שבפועל הם יוחסו לעבירות השוחד לכאורה בתיק הצוללות (שלא היו ולא נבראו); רגע, רגע, האם סופר מודה בעצם שנערך הסכם עד מדינה פיקטיבי עם גנור עם עונש שיוחס רשמית לעבירות המס אבל יוחס בפועל לתיק הצוללות?

כן, זה היה ברור לכל מי שנכח באולם הדיונים, אבל סופר ניסה להתנער מהמושג הזה, לצייר איזושהי תמונת מצב שכך זה עובד במו"מ עם הסכם עד המדינה ("בהסכם יש מרווח של עמימות").

כשנשאל על כך שוב ושוב גלגל את האחריות ("את הסכם עד המדינה ניסחה הפרקליטות, אני לא צריך ללחוץ עליה לנסח") – כלומר, זה לא אני, זה הם (ליאת בן ארי) – הם אחראים על הניסוחים.

גם כשנשאל על עניין הסכומים שבן ארי ואלעד פנחס (מי שהיה הפרקליט המלווה) מדברים עליהם במהלך המו"מ סופר התחמק ואמר: "תשאל את אלעד פנחס".

אגב, הפסיקה של השופטת טלי חיימוביץ', שאחד מרכיבי המס בכתב האישום נגד גנור אינו מהווה עבירה מה ששוב מוכיח שכל ענייני המס של גנור היו תרמית של ליאת בן ארי ונופחו מעבר לכל פרופורציה כדי להלך אימים על גנור.

הדבר השלישי, שסותר את הדבר השני: סופר נשמע במהלך המו"מ אומר לגנור שהעונש "הולם" את עבירות המס (סופר: "משבשים את דברי, אמרתי שזה הזנב שמקשקש בכלב"; "השיח עם גנור לא הסתיים בהקלטה הזו, הוא בן אדם סופר אחראי וסופר שקול"; "חשבנו שאם העבירות יתבררו כעבירות דרדל'ה אנחנו שומרים של הזכות לפתוח את ההסכם").

אם זה הולם את עבירות המס, אז איך סופר מסביר את עניין ייחוס העונש לתיק הצוללות?
סופר לא ממש נחלץ מהסתירות, אלא רק הגביר אותן במן איזה טענה מוזרה שהמחשבה שלו ושל אלי זהר הייתה שביום מן הימים הם חשבו לנסות למזער את העונש של גנור ("לעשות תרגיל לפרקליטות" הוא קרא לזה).

כנשאל מה היה אומר אז לבית המשפט, שהוא עשה למעשה הסכם פיקטיבי – התחמק סופר ואמר שהוא לא יודע מה היה אומר לבית המשפט בעוד 10 שנים.

ענייני המס של גנור

סופר הודה שהוא לא מומחה לענייני מס ("נראה לי פחות חשוב הטכניקה של עניין המס והעונש כי מה שהיה יותר חשוב זה העונש על תיק הצוללות".

"השאלה של עבירות המס הייתה שולית") וראינו במהלך הדיונים שגם נציגי הפרקליטות לא מבינים בענייני מס (כולל בן ארי). איך חותמים על הסכם עד מדינה שעיקרו, לפחות באופן רשמי, הוא בענייני מס? כן, זו שערורייה.

תזכורת: לגנור היו ארבעה ענייני מס, שלושה מהם מאוד מינוריים שנגמרים אצל כל אזרח בכופר והשלישי, הכבד יותר לכאורה, הוא בתחום המיסוי הבינלאומי, שבו הילכו על גנור אימים כאילו העלים מס וחב למדינה עשרות מיליוני שקלים על השבחת נכסים.

כאמור, החלטת השופטת חיימוביץ', קבעה למעשה שמדובר בשקר של הפרקליטות.

כתב האישום ה"נעלם" של גנור

הסכם עד המדינה עם גנור הבטיח למסור לידיו את כתב האישום נגדו בעניין עבירות המס. כשזה לא הגיע (כי לא היו ממש עבירות מס), דרש גנור מסופר שיומצא לו כתב האישום.

פה אמר סופר דבר מדהים: שהוא חשב שגנור טועה בבקשתו וניסה להניא אותו מהרעיון ("חשבתי שטקטית הוא עושה טעות. עדיף לו לשבת ולשתוק").
סליחה? יש הסכם חתום עם ליאת בן ארי עם התחייבות שלה על כתב האישום ואדון סופר אומר ללקוח שלו שזה לא נכון לדרוש זאת?

האם עו"ד סופר הוא בצד של גנור הוא בצד של בן ארי?

החזרה של גנור מהסכם עד המדינה

סופר חזר על הטיעון שנשמע אצל השופרות, כאילו גנור חזר בו מהסכם עד המדינה בגלל שהכספים שלו היו תקועים בחו"ל ולא שוחררו.

זה נשמע טיעון לא רציני כי החזרה של גנור מהסכם עד המדינה לא קירבה אותו לאותם כספים אלא רק הרחיקה אותו עוד יותר (גם לא התאפשר לו מאז לצאת מחו"ל).

גנור חוזר ואומר כל העת שהוא כבר לא יכול היה לחיות על השקרים שהפלילו אחרים בתיק הצוללות.

פליטת הפה של סופר

בהיסח הדעת אמר סופר ש"היה שלב שמיקי מסר לחוקרים את עדות הניקיון, זה היה ירח דבש, הוא אר שהוא תמרן את החוקרים.

אחרי התקופה הזו הוא התחיל לבוא בטענות ובתלונות שהוא עשה טעות".

המשמעות: גם סופר הודה שגנור תמרן את החוקרים בלשונו עם שקרים שהמציא על תיק הצוללות.

היחסים עם ליאת בן ארי

סופר המשיך על דוכן העדים לתת "עדות אופי" על בן ארי, עד כמה היא נפלאה, מקצועית וכד'.

לאור ההחלטה שבאה למחרת של השופטת, המחמאות הדביקות האלו נראות נלעגות ומגוחכות.

השם שיצא לו כעדי מדינה

לעו"ד סופר נדבק שם (די בצדק) כמי שמייצג עדי מדינה – גנור, ניר חפץ ועוד.

כשפרקליטו של גנור עקץ אותו בסוגייה הרגישה, סופר כהרגלו התנשא: "קודם כל שתעשה את המיילג' שלי".

בעז בן צור ומאיר ארנפלד

כשפרקליטו של גנור הציג בפני עו"ד סופר מכתב של השניים בפנייה אל מנדלבליט, על מצגי שווא שהוצגו לגנור במהלך המו"מ בנושא המיסוי – סופר אמר שהם כתבו "דברים לא נכונים" וטען תמיד שהם שיקפו לגנור את כל מה שנאמר במו"מ עם הפרקליטות.

ארנפלד, כאמור, יעיד השבוע ויהיה מעניין מאוד לראות מה הוא אומר על דבריו של סופר.

מאמרים אחרונים

מיקי גנור (צילום: אלי ציפורי)

דברים מדהימים צפים בתיק "הצוללות"

העדות המטלטלת של מיקי גנור: מוטי לוי, ראש להב הפורש, צלצל אלי בצרחות נוראיות ואמר לי "אם לא תחתום על הסכם עד המדינה נזיין את הבת שלך" (הבת שנחקרה באזהרה ואיימו לשלול לה את רישיון עריכת הדין). מוטי לוי לא תיעד השיחה

הקליקו לתוכן »