מאמרים

האם משפחת מילצ'ן העבירה שכר סופרים לליהיא לפיד בתקופת לפיד כשר אוצר?

האם ארנון מילצ'ן, חברו הוותיק של יאיר לפיד, הריץ אותו לראשות ממשלה? האם זאת הסיבה שהוא פטפט את עצמו לדעת על סיגרים ושמפניות מול בן כספית? האם הוא מתחרט כעת לאחר שהדברים הסתבכו?
ארנון מילצ'ן (צילום מסך), יאיר לפיד (ויקיפדיה)

לא פעם ולא פעמיים נשאלתי בשבועות האחרונים: מה התפקיד שנטל ארנון מילצ'ן, אם בכלל, בכל הסיפור של תיק 1000?

מילצ'ן הוא הרי איש שדעותיו נטועות בשמאל הישראלי, החברות שלו עם שמעון פרס ז"ל ועם יאיר לפיד ארוכת שנים, יותר ארוכה מחברותו עם נתניהו.
כותבי הביוגרפיה שלו הודו ללפיד וגם לבן כספית, שלדברי הדס קליין, מילצ'ן "חיבב מאוד וזוכר לו חסד נעורים".

לכן, הקרבה של מילצ'ן לחורשי רעתו של נתניהו מציפה באופן טבעי את השאלה, האם מילצ'ן הוא זה שדחף לכל סיפור תיק 1000?
הוא הרי זה שסיפר את כל סיפורי השמפניות והסיגרים לבן כספית, כשהוא בוודאי יודע שכספית הוא מאויביו של נתניהו.

אז למה מילצ'ן פטפט את עצמו לדעת ואפשר גם לעוזרת האישית שלו לספר סיפורי אלף לילה ולילה?
ההנחה שלי היא – ואני אומר זאת בזהירות המתבקשת – שמילצ'ן הריץ את לפיד לראשות הממשלה, על כל המשמעויות הנלוות מכך.

הבעיה היא שהוא עצמו הסתבך, לפחות למראית עין, בתיק 1000 ונראה שהוא מתחרט על כך מאוד.
עובדה שהוא איפשר לעורך דינו, בעז בן צור, לעבור לייצג את נתניהו. הוא כנראה לא מעוניין להגיע לארץ להעיד (דבר שעשוי להועיל לנתניהו) ועדותו סותרת חזיתית את עדות קליין בכמה נקודות משמעותיות.
מבין השורות, אפשר להבין גם שמילצ'ן לא היה שבע רצון מהתנהלותה של קליין וזה הוביל למתח ולקרע בין השניים לתקופה מסוימת.

בכל מקרה, הקשר של מילצ'ן ללפיד היה מאוד הדוק, ולדברי קליין הוא זה שהמליץ לו להיכנס לפוליטיקה.
בעדות קליין היא טענה שארנון מילצ'ן חשב שלפיד "מוכשר" (נו, יש רבים שיחלקו על זה) ושלפיד "בשל לעשות דברים למען המדינה", אמירות פומפוזיות.

בנוסף, בתו של ארנון, אלינור, אף הייתה בין מייסדי "יש עתיד" והיא עצמה היתה חברה מאוד קרובה של משפחת לפיד, כולל אישתו של לפיד, ליהיא לפיד.

הקשר הזה זלג גם לעסקים. אלינור מילצ'ן וליהיא לפיד כתבו יחדיו ספר שבסופו של דבר לא יצא לאור.
קליין שבעדותה זכרה לפרטי הפרטים כל דבר (מומצא בעיקרו) בקשר לנתניהו, לא הצליחה לזכור על מה נכתב הספר, אבל הוסיפה פרט מאוד מעניין: שאלינור אמרה לה שהיא זועמת שבעקבות החקירות היא לא יכלה להוציא לאור את הספר, כי יאיר לפיד לא הרשה לאישתו להמשיך עם התהליך ולהוציא את הספר הזה ביחד.

"אלינור זעמה על זה שהיא מפסידה משהו, שיש לה נזק בגלל זה".

כשעו"ד חדד ביקש לחדד את דבריה, אמרה קליין את הדברים הבאים:

"שהתחילו החקירות ופרצו החקירות, יצאו החוצה, יאיר לפיד אמר, זה מה שאלינור אמרה לי אז אני רק אומרת מה שאני יודעת. אלינור הייתה מאוד כעוסה על זה שיש לה גם נזק אפילו מזה שהיא לא יכולה לעשות דברים שקשורים לעיסוק שלה שהיא כתבה איזה יצירה והיא לא יכולה להתקדם על זה כי יאיר לא מסכים שיקשרו בין הדברים עכשיו… הוא לא רצה שהשם הזה יחובר עכשיו כנראה מתוך זהירות יתרה".

כשחדד העיר לקליין בציניות שלפיד לא רצה שהם יידעו על הקרבה היתירה והכוונה היתה גם לאישתו, קליין המשיכה לגונן על לפיד וביקשה מחדד לא "לתרגם" אותה.

מגיעים לעסקים ולכסף

כשנשאלה הדס קליין, אם משפחת מילצ'ן שילמה לליהיא לפיד שכר סופרים, היא שללה את האפשרות שארנון מילצ'ן שילם לה שכר כזה.
אבל כשנשאלה אם אלינור שילמה לאישתו של לפיד שכר סופרים היא טענה שאיננה יודעת.

הטיעון הזה לא ממש משכנע אותי, משום שקליין היא סופר רכלנית שאוספת פרטי מידע באופן אובססיבי, ומשום שאלינור מילצ'ן, ברמה כזו או אחרת, מומנה על-ידי אביה ארנון מילצ'ן.

ברגע שאישתו של לפיד עשתה עסקים עם בתו של מילצ'ן, עסקים בתחום הספרות, לפיד היה צריך לציין זאת בשאלון ניגוד העניינים כשכיהן כשר אוצר (בהנחה שהעסקת  ליהיא לפיד בשכר סופרם החלה כבר אז).
בכל מקרה, העובדה שלפיד מנע את הוצאת הספר המשותף, והעובדה שאלינור מילצ'ן מקורבת אליו, רק מעידה על מודעתו לקשר בין אישתו לבין בתו של מילצ'ן בנושא הוצאת הספר.
הדברים, אגב, יתבהרו ויתחדדו בעדותו של מילצ'ן כמו גם בעדותה של בתו אלינור ושל לפיד עצמו.

דבר אחד בטוח: לפיד היה כנראה מאוד מוטרד מהוצאת הספר המשותף ומנע זאת, כיוון שהבין שהפרסום יגרור אחריו ביקורת ויעיד על הקרבה היתירה (גם הקרבה הכספית) בין משפחת מילצ'ן לבין משפחת לפיד.
קשה לי להאמין שליהיא לפיד עבדה בהתנדבות וכתבה ספר משותף עם בתו של מילצ'ן בחינם.

אין לי ספק שקליין לא הסגירה פרטים רבים על יאיר לפיד ואישתו שאינם נוחים להם, בניגוד גמור למה שהיא עשתה עם נתניהו.
לפיד ואישתו היו אורחי קבע בבית ינאי, כולל אלכוהול וסיגרים, דבר שקליין הקפידה לא לציין בחקירתה הראשית אבל נאלצה לאמר זאת באי חשק מופגן בחקירתה הנגדית.

קליין גם ניסתה בכל מאודה ובכל כוחה להציג את לפיד כמלאך, כמי שסירב אפילו לקבל זר פרחים אחרי שהתמנה לשר אוצר, ומי שלא הסכים להשאיר אצלו אוזניות שמילצ'ן שכח בביתו.
התיאורים הללו מגוחכים אחרי שחדד הוכיח לה (ראו יומן בוקר) שלפיד נפגש עם מילצ'ן בחשאי בביתו פעמיים וגם פעם אחת בביתו של מילצ'ן בבית ינאי, כדי לקדם את ענייניו האישיים של מילצ'ן בהארכת הפטור מס.

קליין ידעה על הפגישות הללו ואף אמרה שדעתה לא היתה נוחה מאותה פגישה מפורסמת במרתף ביתו של מילצ'ן ולמרות זאת ציירה את לפיד כמלאך.

ובכן, מלאך לא היה מסכים להיפגש עם מילצ'ן בעניינים עסקיים אלא מפנה אותו לגורמים המקצועיים.
אבל יש אנשים שבפרקליטות מסמנים אותם כ"מלאכים" למרות שהם רחוקים מלהיות כאלה, בלשון המעטה. לא רק לפיד, אלא גם את אילן ישועה והדס קליין סימנו בפרקליטות כ"מלאכים". והם ממש לא.

מה חדש?

עו"ד חדד, ליאת בן ארי (צילום: אלי ציפורי)

עכשיו ליאת בן ארי שמה גם את עו"ד חדד על הכוונת

ליאת בן ארי יורדת לשפל המדרגה: השופר שלה "אור כרמי" טען שתיקי האלפים הם התיק הראשון בחייו של עו"ד עמית חדד בו הוא מנהל הוכחות. העובדות: חדד הוביל רק לאחרונה לזיכוי שני שוטרים אחרי שמח"ש (הפרקליטות) הגישה נגדם כתב אישום

הקליקו לתוכן »