יומן הבוקר
מיקי גנור (צילום: אלי ציפורי)
תיק הצוללות תיק תפירה פרק 52! גנור: אחרי החתימה על הסכם עד המדינה הייתה שיחה מאוד לא נחמדה עם אלי זהר שהגיעה לצעקות... לקחנו את ארנסט-אנד-יאנג לבדוק את עבירות המס... כשירדתי מהפגישה איבדתי הכרה... ואז התחילה בדיקת המס, הבנתי שהם (הפרקליטות) משקרים אותי"

עדותו של מיקי גנור במשפט הזוטא שלו בתיק הצוללות. פרק מס' 52 בסדרה תיק הצוללות, תיק תפירה.

***

עו"ד ניר: אנחנו עוברים לתמליל מעמד החתימה שלך על הסכם עד המדינה. זכור לך היה זכור לך המעמד הזה לפני שהראינו לך את זה?

גנור: לא זכרתי את כל, כל המעמד של חתימת הסכם עד המדינה. גם היום לא זוכר אותו, לא זוכר את המעמד הזה.
אני בזיכרון שלי עד שהראו לי את התמליל היה לילה ואני חתמתי על ההסכם הזה. הייתי לבד אני מניח, מעמד או משהו דומה. כל האירוע שאני מבין היה והתקיים אני לא זוכר אותו, אפילו שמראים לי אותו כבר אני לא יודע כמה פעמים לא זוכר את האירוע פשוט לא קיים.

עו"ד ניר: טוב אני מראה לך תמליל, זה מעמד החתימה על הסכם עד המדינה.
מחקתי את המשפט של גנור בגין עבירות של תלם הוספתי את ה' הידיעה, המס, זה אילן ביקש, גנור עבירות המס.
למה היה חשוב לכם להכניס עבירות המס ולא ועבירות מס?

גנור: לוודא שב-ה' הידיעה, ז"א כוללים את כל העבירות המס שנטענו נגדי ללא יוצא מן, כל עבירות המס, זה הכל.

עו"ד ניר: אתה אומר "אני עוד לא מבין מה השם שלי עושה פה יחד עם משטרת ישראל ומדינת ישראל". זוהר "התגייסת למשטרה". סופר "עכשיו זה אותו צד, זה אותו צד עכשיו". זוהר "ראית".
מוטי לוי "בוקר טוב". זוהר "בוקר טוב". סופר "אהלן יאללה". מוטי "שלום אהלן". סופר "קודם היה מדינת ישראל". זוהר "טוב לראות אותך", לוי "בוקר טוב".
אתה אומר "בוקר טוב". לוי אומר "לא צועקים". סופר "אהלן".
גנור "בוקר טוב", סופר "אמרתי לו", גנור "לא צועקים", לוי "לא צועקים קצת כועסים". גנור "לא צועקים", לוי "קצת כועסים, מותר". גנור "לא צועקים"
 לוי "עם הפנים קדימה". סופר "לוי כן". גנור "אין לי בעיה להסתכל לך בעיניים, בסירה לא בסירה, להגיד לך מה שאני חושב". לוי "בקיאק, ונוסע קדימה לא נוסע אחורה".
אתה יכול להגיד מה השיח הזה של לא צועקים קצת כועסים ואתה אומר אין לי בעיה להסתכל לך בעיניים?

השופטת טלי חיימוביץ': שנייה, רגע. מהזיכרון הוא אמור להגיד? כי עכשיו הוא אמר שהוא לא זוכר את האירוע.

גנור: אני לא זוכר את זה גם היום. אני אומר, כבוד השופטת, אני לא זוכר את זה גם היום, אבל זה שהייתה התייחסות לצעקות שהיו זה מה שהדחקתי. זה מה, זאת אומרת זה לא מפתיע שבפרוטוקול בזמן אמת זה מופיע, כי זה מה שהיה אז אני אומר זה, זה היה אבל זה מייצג את מה שהיה.
האם אני זוכר את זה גם עכשיו? לא, אני לא זוכר את כל האירוע הזה. אני אמרתי את זה פשוט כאילו לא היה כזה אירוע מעולם.

עו"ד ניר: טוב אני אקריא לך עוד כמה דברים תגיד אם אתה זוכר ואם לא ואנחנו נתקדם.
אתה משלם קנס כבד ועונש משמעותי מאוד בגין אותן עבירות מס, אז מהבחינה הפלילית הן סגורות, זכור לך משהו?

גנור: היה שם, בהסכם עד המדינה יש תוספות בכתב יד, תוספות שכשאני חושב שאני ביקשתי דרשתי להוסיף אותם, אני חושב זה הכתב יד של יואב תלם, אני לא בטוח אבל אני חושב שזה הכתב יד שלו, והכל סביב היה לוודא שנושא המס על הנדל"ן.
אני סגור הרמטית מכל כיוון שהוא כי החברות אני יודע, אי אפשר להזיז אותי, החברות שעוסקות במספנה הן שתי חברות ישראליות ששילמו מס רגיל, מס חברות ומס דיבידנדים וכו', כך שרציתי פה לגדר את זה כמה שאני יכול במעט הבנה שיש לי בנושא מס על נדל"ן, מגודר לחלוטין עד הסוף.

עו"ד ניר: שורה 24, אני אעשה את זה קצר – באופן עקרוני בכל עסקת טיעון אין ערובה לכך שגם אם התביעה וההגנה, סופר אומר את זה, הגיעו להסכמה שבית המשפט יאשר את ההסכמה. נהוג שבית המשפט מאשר אלא אם כן העסקה חורגת בצורה קיצונית ממתחם הסבירות, אבל תיאורטית יש לבית המשפט שיקול דעת.
במקרה הזה אני יכול לומר לך שהעונשים שמושתים עליך בגין העבירות מס הם עונשים מאוד מאוד משמעותיים ולכן הסבירות שבית המשפט יחליט להתערב בכך היא מאוד מאוד נמוכה, אבל צריך תמיד לקחת את זה בחשבון.
זכור לך משהו בנושא?

גנור: בהמשך ל… אני חושב שהנושא עלה אבל שוב פעם, היו לנו, היה לנו עוד עו"ד שהייתה שם, אמרו שזה ענישה מאוד קיצונית גם אם ההקלה והקלה והקלה היא חריפה מאוד לאור…

עו"ד ניר: עלתה הטענה שהוצג בפניך שהעונש על עבירות המס זוכר, במירכאות, את העבירות שחיתות שקיבלת עליהם חסינות. ידוע לך על זה משהו?

גנור: בהנחה שאנחנו מחפשים את האמת, ככה אני מבין. אז כל הנושא הזה, עבירות מס לא עבירות שחיתות.
גברתי השופטת, זה הנושא ואני לא חלק מהדיאלוג שהיה פה. אני מודה שלא הבנתי, מודה שלא הבנתי כי הנושא הוא פשוט. כל כך פשוט באמת פשוט, יש מס, יש שחיתות עבירות על המס הקנס על מס (לא ברור).

עו"ד ניר: טוב. אני רוצה להראות לך את סעיף 12 בסדר? הרי בסוף אתה אמור להיות מורשע בעבירות המס וכתוב 12 ואני אקרא עד 13.2 – "הצדדים יפנו לבית המשפט בבקשה לקבוע דיון במהלכו יודה הנאשם ללא סייג בעובדות כתב האישום המתוקן והמצורף להסכם זה ויורשע על פי הודאתו בעבירות המנויות בו".
13 "כנגד ביצוע כל התחייבויותיו של הנאשם על פי הסכם זה, יקבל הנאשם עד המדינה את התמורה המפורטת להלן, להלן הגמול".
13.1 "הנאשם לא יעמוד לדין בגין חלקו בביצוע העבירות אותן ביצע או שהיה שותף בביצוען, בקשר עם הפרשה עליה מסר או ימסור מידע למשטרה במסגרת המו"מ שנוהל עמו ו/או לאחר חתימת הסכם זה, למעט בעבירות המס נשוא כתב האישום בכתב יד הוסיפו אשר יצורף להסכם זה.
האם אי פעם הציגו לך את ה… את כתב האישום שהיה אמור להיות מצורף להסכם?

גנור: לא.

עו"ד ניר: מתי פעם ראשונה ראית אותו?

גנור: בכתב האישום ב-21 נדמה לי כתב האישום הוא מ-21 אז פעם ראשונה.

עו"ד ניר: יש טענה שלא היית צריך לראות בכלל את כתב האישום, ידעת בדיוק מה הן העבירות ושהעבירה של מיסוי בין-לאומי, אי דיווח.

גנור: אני יודע, אני שומע את זה כבר 100 פעם. בהנחה שמחפשים את האמת, אני בטוח שבית המשפט מחפש את האמת, זה העלמות מס, זה מה שמופיע באני לא יודע כמה פרוטוקולים, כמה דיונים. גם אני מבין במו"מ דיברו על מס, מס, מס. זה מה שדיברו שם.

עו"ד ניר: שאלה. אם היו אומרים לך שהעבירה היא עבירת אי-דיווח ולא העלמת מס של עשרות מיליוני שקלים היית מסכים לשלם 10 מיליון שקלים ושנת מאסר?

גנור: לא. אני מניח שאם במכמורת אני חייב 12 אלף שקל מס אז לא הייתי פלוס הצמדה לא הייתי מסכים ל-10,000,000 שקל ושנת מאסר. כל ה… כל הנושא, כל הנושא, כל הנושא זה עבירות מס בינלאומיות שהשתכנעתי שהחוקרים דוברי אמת.

עו"ד ניר: אני, עזוב שנייה את מכמורת. אם היית יודע שעבירת מיסוי בין-לאומי, עבירת אי דיווח שאין שם העלמת מס, האם היית מסכים.

גנור: ודאי שלא.

עו"ד ניר: למה לא?

גנור: אי-דיווח, או-קיי, אי-דיווח זה עבירה – לא יודע איך לקרוא לזה – נוהלית, טכנית, אדמיניסטרטיבית. אני לא יודע איך לקרוא לזה אבל על הנושא הזה העלמת מס בהיקף חברה שקיימת 10 שנים, 12 15 שנה, אז היא העלימה מס כל שנה מיליון 2 3 לפי המחזור הכספי שלה, 50% מהמחזור הכספי כי יש לי שותף אז זה רק 50 אחוז, אתה מגיע למספרים אתה יכול בקלות גם להגיע ל-100,000,000 שקל העלמות מס לכאורה.

עו"ד ניר: אבל יש טענה, ואני שוב פעם חוזר בסדר, אז כתוב שיש לך חסינות אבל כמו שאומרת עוה"ד ארי ב-2018, "ההסדר הוא לא על עבירות המס בכלל. זה הכניסו באו לקראתך, אמרו לך אתה תיענש על הצוללות ואנחנו נכניס לך את זה בעבירות המס".

גנור: כשאני 2018 אני חושב שזה, אני חושב בועז בן צור ייצג אותי.

עו"ד ניר: נכון.

גנור: וזה היה פעם ראשונה שזה, פעם ראשונה שזה הנושא עלה בצורה כזאת, שזה – לא יודע איך לקרוא לזה – אתה נענש על משהו אחד ואתה נענש על הצוללות ולא על המס סליחה.

עו"ד ניר: טוב.

גנור: אגב גם בסעיף 15 וגם אני רואה כתוב במפורש גם בכתב יד על עבירות מס.

עו"ד ניר: כן, אשר יפורטו בכתב האישום.

גנור: זה צורף להסכם. זה, זה גם.

עו"ד ניר: טוב. עכשיו תראה, תתאר לנו מה קורה ב… אני בהיבט של עבירות המס אחרי שאתה חותם ואתה מתחיל, מתחילים לגבות ממך הודעות. אתה נמצא תקופה במתקן משטרתי. מה, מה קורה בשלב הזה בהיבט של עבירות המס?

גנור: אני לא יודע אם זה חודש אחרי, החקירות לא הסתיימו. הכוונה, אני לא זוכר אם זה חודש או חודשיים אחרי, הלכתי לאלי זוהר, אני לא יודע עוד כמה פגישות היו. עוד איזה פגישה שאני זוכר היטב, כי שם בעצם עלה הנושא המס הייתה עם אלי זוהר שיחה מאוד לא נחמדה, שיחה שהגיעה לצעקות כי אמרתי לאלי שאני לא מבין את עבירות המס שלי, אין כאלה עבירות.
ואז בעצה אחת עם אלי זוהר, לקחנו (את ארנסט-אנד-יאנג) לבדוק את עבירות המס. אלי גם נידמה לי קרה אז הסתבר לי לצערי פעם ראשונה לראש מחלקת מיסוי של המשרד. בדיעבד אני מבין כשירדתי מהפגישה איבדתי הכרה או משהו כזה, באותו זמן היו איתי ליוו אותי כל הזמן שני החוקרים בלשים, משהו כזה. אז הם בעצם תפסו אותי ופינו אותי לא זוכר לאיזה בית חולים, אבל פינו אותי לבית חולים וזהו חזרתי לעצמי אחרי זה, ואז התחילה בדיקה שנמשכה אני לא זוכר כמה זמן חודשיים 3 של (לא ברור) לגבי עבירות המס שלי.

עו"ד ניר: מה יש לבדוק? אתה יודע הכל מה למה אתה בכלל פונה ל-EY אתה יודע הכל. אתה יודע שזה אי דיווח, אתה יודע שזה האלמנטים הנוספים, מה יש ללכת ל-EY אחרי ה… אחרי שאתה חותם על ההסכם שכל הדברים ברורים ופשוטים?

גנור: ממה שאני יודע, מה שאלי זוהר יודע זה עבירות מס 50 מיליון שק,ל 100 מיליון שקל. מספרים מאוד מאוד משמעותיים ולכן העונש שאני קיבלתי בעצם עונש מאוד מאוד מאוד מאוד מקל מעבירות מס של עשרות מיליוני שקלים, אז אני קיבלתי הקלה 10 מיליון שקל ושנת מאסר ואז מתחילה הבדיקה של EY.

עו"ד ניר: היית רק בארנסט (לא ברור)?

גנור: לא. אני נפגשתי עם עוד כמה רואי חשבון, עו"ד, אני כבר לא זוכר את השמות אבל היה תהליך.
מה שאני מנסה כל פעם, ואני מרגיש את עצמי כמו תוכי, אתה לא חוזר לעצמך ביום אחד, אתה לא חוזר אף פעם אבל יש כזה תהליך כי אתה לא מאמין, אתה לא מאמין שזה לא נכון.
אתה נותן את הקרדיט שהמדינה יודעת מה היא אומרת, המדינה צודקת, המדינה אומרת אמת ולאט-לאט אתה מבין שזה, שזה לא בדיוק ככה בלשון המעטה, ואתה עוד בודק ועוד בודק ועוד עוד עו"ד ועוד מתייעץ ועוד מתייעץ עד שאתה מבין שהתמונה היא שונה.

עו"ד ניר: אנחנו בערך חודש וחצי אחרי שאתה חותם על ההסכם עד מדינה.

גנור: זה היה למחרת הפגישה, אני מבין, עם אלי זוהר.

עו"ד ניר: או-קיי אז בוא אני אקריא לך את מה שהוא אומר ותתייחס לזה.

גנור: או-קיי.

עו"ד ניר: זוהר ז"ל אומר כך "מיקי, בתקופה קשה כי העימותים מבהירים לו איפה הוא והחברה, זה ובעיות הכלכליות מטרידות אותו, הבנק מתנהג בצורה בלתי נסבלת לא מוכן לקבל כספים מחו"ל.
באנו לדבר על סיומו של הפרק והתאמת הצרכים למציאות. מוכרחים לאפשר לו לחזור לחיים, אנחנו גם נצטרך אותו לאורך זמן. לפני שבועיים הלכתי איתו לבנק וראיתי שהוא מתחיל להפנים את המכה שהמעמד שלו קיבל. אני אומר לו כל הזמן שהמכה הייתה יכולה להיות הרבה יותר קשה אם לא היה עד מדינה.
הסיפור של ההתעלפות הבהיר לי שכמה שהאיש הזה חזק, והוא מאוד חזק, יש סף גירוי שהגוף לא עומד בו, ישב אצלי שעתיים אתמול אכל שתה ואיבד הכרה בלובי.
כשדיברתי איתו אחר הצהריים הבדיקות עברו בשלום. לפנות ערב אמר שלא זוכר שום דבר, כל נושא העיקולים על משפחתו, אנחנו רוצים שיוגבל בסדרי ההמשך, אנחנו רוצים לקבוע סדרי עבודה ואפשרויות נסיעה לחו"ל. כל מה שאדם שחוזר לחיים רגילים צריך.
יש נושא חדש, לקחנו רואה חשבון בכיר לבדוק את כל העבירות כדי שנוכל לבקש מכם להתייחס מחדש לדברים שסיכמנו בהסדר, לזה אנחנו צריכים קצת יותר נתונים. נושא נוסף הוא עבירות בנייה בבית שהוא בונה.
ואז בהמשך אומר עו"ד זוהר "שום דבר לא בוער אבל צריך לחשב לו את המס".
קודם כל מי זה הרואה חשבון הבכיר?

גנור: ארנסט-אנד-יאנג לקחתי אותם, אני לא זוכר את השמות אבל אפשר למצוא את זה בקלות שקיבלו את כל חומר. גם העוזרת שלי הייתה בלהב לאסוף חומר כי חלק מהחומר נתפס ע"י המשטרה אז לקח זמן לאסוף את כל החומר וכל החומר עד כמה שיכולנו העברנו ל-EY, שנדמה לי לקח להם חודשיים שלושה אני לא זוכר בדיוק.

עו"ד ניר: אבל למה אתם צריכים נתונים? יש פה טענה שאתם ידעתם, יש מכמורת יש טאמלוט, יש אי-דיווח, עבירת אי-דיווח ויש העסקת בני משפחה. איזה נתונים אתם צריכים? היה לכם הכל.

גנור: בשלב הזה אני מבין שהם משקרים אותי. בשלב הזה ברור לי שזה הרבה מאוד שקרים, סליחה כבוד השופטת. פשוט בשלב הזה כבר כל האסימונים נופלים שלא יודע איך לקרוא לזה אפילו אין לזה בסיס. יש פה עבירה כן, אני יודע מה עשיתי.

עו"ד ניר: טוב אבל, אבל זה או-קיי ועכשיו כשזוהר אומר "שום דבר לא בוער אבל צריך לחשב לו את המס", איזה מס צריך לחשב? יש בני משפחה, יש טאמלוט (חברה) יש מכמורת, יש אי דיווח, איזה מס אתם צריכים לחשב?

גנור: אני רוצה להבין בשלב הזה מה הם עבירות המס שטוענים נגדי, מה עבירות המס.

עו"ד ניר: אתה יודע, אי-דיווח ועוד שלושת הדברים.

גנור: לא אני לא יודע. גם אני רוצה לדעת מה הם עבירות המס שטוענים נגדי ומחזיקים את זה בערפל, בערפל, בערפל מוחלט. עכשיו חלק מהנתונים אמיתית אין לי, אין לי את כל הנתונים. זאת אומרת, אני מניח שהמשטרה שחקרה 7 8 חודשים יש לה את כל הנתונים, המשטרה הרי איך מוטי לוי או מישהו אחר אמר שהם חיו איתי 8 חודשים, חייתם איתי 8 חודשים אתם יודעים יותר טוב ממני.

מאמרים אחרונים

מיקי גנור (צילום: אלי ציפורי)

דברים מדהימים צפים בתיק "הצוללות"

העדות המטלטלת של מיקי גנור: מוטי לוי, ראש להב הפורש, צלצל אלי בצרחות נוראיות ואמר לי "אם לא תחתום על הסכם עד המדינה נזיין את הבת שלך" (הבת שנחקרה באזהרה ואיימו לשלול לה את רישיון עריכת הדין). מוטי לוי לא תיעד השיחה

הקליקו לתוכן »