יומן הבוקר
מיקי גנור (צילום: אלי ציפורי)
גנור: "בשנייה הראשונה בנסיעה ברכב ללהב 433 החוקר אורי קנר שאל אותי על ביבי - אתם עובדים ביחד, אתם אחים. הוא המשיך את הנרטיב של דרוקר וכספית"

מהיום ובמהלך השבועות הקרובים אני מתחיל סידרה חדשה שתביא פרקים נבחרים מעדותו של מיקי גנור במשפט הזוטא שלו תחת הכותרת תיק הצוללות, תיק תפירה.

***

זו הייתה אחת העדויות המטלטלות ששמעתי, שממנה עלה כיצד הפרקליטות והמשטרה ניסו לתפור את תיק הצוללות כתיק החמור ביותר לנתניהו: תיק בגידה, שוחד דרך עו"ד דוד שמרון כדי לרכוש צוללות וספינות שיט.

למעשה, זה היה התיק החמור ביותר נגד נתניהו, אבל למרות ההמצאות של גנור להפליל את מקורבי נתניהו ואף להמציא משהו שעלול להפליל את נתניהו, הפרקליטות לא הצליחה למצוא אפילו בדל להתנהגות לא חוקית של נתניהו, בוודאי לא של קבלת שוחד.

כל זה נשמע מוזר בהתחשב בעובדה שמנדלבליט והפרקליטות חזרו שוב ושוב על המנטרה שנתניהו מעולם לא היה חשוד כלל בתיק הצוללות.
זהו שקר גס, כפי שעולה גם מעדות גנור. שמו של נתניהו שב ועלה במהלך החקירות, נבדקו כיווני חקירה בנוגע לראש הממשלה, כולל האפשרות שקיבל שוחד באמצעות עו"ד שמרון (יואב תלם הודה בכך).
ומעל לכל, ההודאות של גנור עצמו, דוד שמרון ודוד שרן, שניסו להפוך אותם לעד מדינה נגד נתניהו.

איך מנסים להפוך נחקרים לעדי מדינה נגד נתניהו בתיק בו הגרסה הרשמית היא שנתניהו כלל לא חשוד בתיק.

המשמעות היא שהחוקרים וליאת בן ארי פעלו בניגוד לחוק יסוד וחקרו חשדות נגד נתניהו בלי אישור לכך ממנדלבליט.

גנור: נולדתי בחיפה לפני 74 שנה, בית חולים רמב"ם, למדתי בקציני ים בעכו 4 שנים, אחרי זה הלכתי לחיל הים הגעתי לקורס חובלים ואחרי זה אחרי קורס חובלי… ואז אחרי זה הלכתי לקורס מתקדם זה נקרא קציני נשק.
אחרי זה הוצבתי להיות קצין נשק בסטי"ל, במלחמת יום הכיפורים הייתי קצין נשק, לאחר מכן הלכתי ללמוד הנדסת אלקטרוניקה בטכניון אם אני צריך לפרט לך תגיד לי.

ניר: בסדר תמשיך כן ההשכלה שלך, ההשכלה שלך כן?

גנור: מהנדס אלקטרוניקה, אחרי הלימודים בטכניון חזרתי לא תחום המבצעי זה היה מתוכנן שאני הולך לתחום הטכני ביקשתי שוכנעתי שאני אגיע לתחום המבצעי כמפקד סטי"ל, מפקד חנית, זה לא החנית ב-2006 זה חנית אחרת, אחרי זה הייתי מפקד הקשת, אחרי זה ביקשתי לעבור לעבוד כמהנדס לא עבר חלק אבל הלכתי לעבוד כמהנדס.

ניר: איפה?

גנור: מהנדס אלקטרוניקה בחיל הים, אנחנו בשנות ה-80 ומשם הייתי חלק מהצוות שטיפל בצוללות הראשונות ספינות סהר חמש הראשונות אז הכרתי את המספנה בגרמניה, אז הכרתי את המספנה לספקים בארצות הברית, בגיל 40 אני השתחררתי, הלכתי לעבוד בתדיראן, נשלחתי מטעם תדיראן להיות הנציג המנהל של אירופה. במסגרת הזאת אחרי שנה או שנתיים תדיראן שינתה את האסטרטגיה או משהו כזה וכל הנציגים והמשרדים נסגרו.
בני גאון זכרונו לברכה שינה את האסטרטגיה ואז בהתאם יצאתי לתחום הנדל"ן.
בשנות ה-90 גרנו בווינה כל המשפחה ונשארנו בעצם בלי פרנסה, בלי קיום, לשם שינוי בלי תקיפה כלכלית של מדינת ישראל (נאמר בציניות אחרי שהפרקליטות עיקלה לו בפרשת הצוללות את כל הנכסים). פשוט נשארנו בלי כלום.
זיהיתי אז, התחילו הישראלים להשקיע במזרח אירופה בתחום הנדל"ן הייתה פעילות בלתי רגילה. הלכנו שני שותפים, שותפה ואנוכי לייצג בנק אוסטרי.

ניר: מה היה שמה?

גנור: רותי פלד היא הייתה עוה"ד והיא טיפלה בצד המשפטי, אני טיפלתי בצד העסקי בצד השיווקי, וראינו הצלחה בשנות ה-90 הצלחה אדירה בפעילות שלנו, היינו בעצם מובילי השוק בתחום מימון במזרח אירופה בשנות ה-90 כל החברות הגדולות.
היקף המימון היה דמיוני בסביבות 2-3 מיליארד יורו זה לא הכנסה זה רק היקף העסקאות, ברמז קטן זה רק היקף העסקאות.
בתחילת שנות ה-2000 מטבע הדברים משהו השתנה נכנסו מתחרים לשוק, הייתי אומר הפעילות נגמרה כמעט באבחת סכין כמעט תוך שנה של הפעילות היה ברור שלא ניתן להמשיך, החלטתי אז לעבור להשקעות בנדל"ן.
ניצלנו את המצב בשוק שיזמים קבלנים נכנסו לקשיים. אנחנו באירופה זיהינו את המשבר שעומד להיות, לא ידענו על ארצות הברית אבל היה ברור באירופה שיהיה המשבר והיה גם ריאיון איתי שדיברתי על המשבר, טענו שאף האצתי את התהליך של המשבר ברומניה ובעוד מדינות.
אני חושב שזה רק היה לומר שהמלך עירום שם, עברתי להשקעות, כשותף לקחתי אז את אחד ממנהלי הבנק שעבדנו אתו, רותי ואני נפרדנו לדרכנו.

ניר: מה שמו?

גנור: (לא ברור) … בשלב הזה התחלנו בעצם לבנות פעילות נדל"ן גם במזרח אירופה גם במערב אירופה, הקמנו חברה פרטית, שקלנו גיוסי הון, נשארנו כחברה פרטית כל ההון היה מתוך הנכסים, כל שנה קנינו נכס עוד נכס עוד נכס עד שהגיע להיקף שהגיע ב-2016 17 18 זה היה עיקר הפעילות, מרכז הפעילות בווינה, כל מערך החברות הזה מוחזק ע"י החברה הישראלית.

ניר: מה שמה?

גנור: מ.ג. אחזקות אירופה מיום הקמתה של מערך הנדל"ן חברת הבת כבוד השופטת מדווחת, סתם כהערת אגב.

השופטת חיימוביץ': החברה שעכשיו אמרת היא לא נאשמת היא לא אחת הנאשמות.

גנור: לא, היא חברה קפריסאית חברה זרה. החברה מה שנקרא בז'רגון המקצועי חברה נשלטת זרה, כי שאר החברות לא מוחזקות ב-100% כולם ב-50%, החברה הנשלטת זרה מדווחת מה שלמדתי כמובן לאחר מכן הטופס 150 המפורסם לא ידעתי על קיומו, למרות שהוא חתום.
הפעילות הזאת הייתי אומר נעצרה נקטעה כמובן ב-2016, אני חוזר אחורה עכשיו ב-2007/8 הבן שלי היה בקורס חובלים.

ניר: איזה בן?

גנור: הגדול.

ניר: שמו?

גנור: ליאור, הוא היה נידמה לי שנה בקורס חובלים והחליט שהוא פורש מקורס חובלים. לא התאים לאבא שלו, אבא שלו עושה כל מאמץ להשאיר אותו בקורס חובלים ואז באותו זמן נפגשתי עם כל מי שיכול היה בחיל הים לשכנע את הבן שלי להישאר בקורס חובלים.
פניתי גם לאבריאל (בר יוסף), אף אחד לא הצליח, הוא נהיה רופא, חובלים לא התאים לו אז היום הוא רופא ברמב"ם.
אני טעיתי הוא צדק כמובן, עם אבריאל נפגשנו במסגרת הזאת, אני לא זוכר את התפקיד של אבריאל אז, לא זוכר אותו, אבל הוא העלה את הנושא שהמספנה מחפשים נציג. אני השתעממתי בנדל"ן, שותף שלי אנחנו נפגשנו כל שבוע שני, שבוע כן שבוע לא ובעצם פעילות הנדל"ן פרחה הגענו בטיימינג הנכון.
אני קצת השתעממתי והרעיון של אבריאל הגיע בזמן הנכון, שמחתי על זה אמרתי או קיי נלך ולראות, מהר מאוד הסתבר לי שאין לחיל הים תקציב אני צריך להיזהר מכל מילים שאני אומר אז אני אדלג.

ניר: לא נכנסים לזה עכשיו, מה הרגע הראשון שאתא נקרא לזה מבין שיש כאן אירוע שזה דורש התייחסות נקרא לזה כך.

גנור: ב-2006 הופיעה כתבה ראשונה של בן כספית, הסתכלתי זה כבדיחה חסר משמעות. לאחר מכן התחילו כתבות של דרוקר שגם נראו לי קצת מוזרות.
לא התייחסתי אליהם. בשלב מסוים אני לא יודע אם זה אחרי שהתפרסמה תוכנית המקור או לפני שהתפרסמה תוכנית המקור אני לא יודע אבל התחלתי להרגיש שזה קצת מוזר, ישבתי עם דניאל רייזנר.

ניר: מאיזה משרד?

גנור: הרצוג פוקס נאמן, ושאלתי את עצתו, אנחנו עבדנו, באותו זמן עבדתי עם רם כספי משרד של זוהר, משרד של הרצוג פוקס נאמן כל אחד בנושאים אחרים כולל בנושא של החוזים מול המספנה.
החוזים במספנה נחתמו ב-2008 או 9 – כאנקדוטה אני יכול להגיד שכשהחוזים נחתמו בחיל הים לא היה תקציב ואני הלכתי, אולי זה משעשע, אבל זה עובדה עם ראיות כמובן למכור את החוזה לפי שווי של מאה אלף דולר, למה מאה אלף דולר? ככה.
נפגשתי עם מספר חברות ומספר אנשים וכולם בשפה הפשוטה גילגלו אותי מהמדרגות כי הם גם בדקו שאין כסף לחיל הים אין תקציב לזה לא בחיל הים ולא במקומות אחרים וכולם הציעו לי להיות שותף בנדל"ן.

ניר: ברשותך נמשיך רק את הרצף או קיי. אז אתה משוחח עם עו"ד דניאל רייזנר מהרצוג פוקס נאמן ומה שהוא מציע לך?

גנור: הוא מציע לי לשבת עם נתי שמחוני מאותו משרד, אני נפגש עם נתי שמחוני ואני אומר לו, הוא כבר מכיר את הסיפור, מה שאני צריך ממך זה גישה למחשב שלך על מנת שנבדוק אם עברת איזושהי עבירה, אני אמרתי לו אין שום בעיה.
הוא קצת מופתע בשנייה הראשונה שאני מסכים לחשוף את הכל, אמרתי אין בעיה הוא שלח איש IT של הרצוג פוקס נאמן הורידו את כל החומר של המחשב.
אני לא זוכר כמה זמן זה היה חודש חודשיים שלושה, הוא הם חרשו את כל הפעילויות שלי, את כל הקשרים את כל המגעים, הכל נחרש ע"י נתי שמחוני ועוד שני עו"ד שעבדו איתו. אני לא זוכר את השם שלהם אבל עבדו בהרצוג פוקס נאמן, בסוף הוא אמר לי שהוא אומר שעצם העובדה, הוא שם זרקור, עצם העובדה שלא חתמתי חוזה עם צ'ייני הוא נקודה שאני עשוי להישען עליה.
התשובה שלי הייתה מאוד פשוטה שהעסקתו של צ'ייני כל יום שני וחמישי התלבטתי בגלל האופי המיוחד שלו אז יום החלטתי שנעסיק אותו ויום החלטתי שלא נעסיק אותו והעסקה של צ'ייני דרך אגב דובר רק ב-2014 כאשר התחילו.

ניר: אנחנו ניכנס לזה עכשיו כי אנחנו במשפט זוטא או קיי אז הוא אומר לך

גנור: בשביל זה אתה.

ניר: כן, נכון.

גנור: או קיי.

ניר: או קיי אז הוא אומר לך שזאת סוגיה אני אקפוץ דבר קדימה בסדר מגיעים אליך הביתה הפרוץ שלנו זה ב- 10/07/2017 לאחר שעושים לך חיפוש בבית יש לך נסיעה ברכב ללהב 433, זכור לך משהו מאותה אותה נסיעה?

גנור: כן הייתה נסיעה שבה, זה במסגרת הרענון אני לא זכרתי את שם החוקר הבלש, אבל בנסיעה מתוך הריענון אני יודע זה אורי קנר והוא התחיל כמעט בשנייה הראשונה לשאול על ביבי, אתם גרים באותו רחוב, אתם עובדים ביחד אתם אחים אתם.
נראה לי כשיחת רכילות נראה לי כן או קיי זה מעניין אותו יופי. לא ייחסתי להתעניינות למרות שאני חושב שידעתי שהשיחה מוקלטת אבל לא ייחסתי לזה חשיבות. אמרתי או קיי יש את תוכניות דרוקר בן כספית אז הוא ממשיך את הנרטיב הקונצפציה שמופיעה שם.
לא ייחסתי לזה חשיבות, אני חושב גם אני לא בטוח שאמרתי שהמפגש היחידי שלי שהיה אז עם ביבי בקיסריה היה שהכלבה שלי החליטה, הם הלכו ברחוב עם מאבטחים, והיא החליטה שהיא מתנפלת רק עליו.

ניר: על ביבי.

גנור: על ביבי, היא התנפלה רק עליו. היה קצת מביך כי המאבטחים לא יכלו להשתלט על זה, אמרתי סליחה לקחתי אותה ובזה הסתיימה הפגישה הדרמטית עם ביבי. זה הזיכרון הכי טוב שלי מהנסיעה הזאת אני חושב, אבל אני לא בטוח שעלה, אני חושב גם הוא שאל על יובל שטייניץ אבל אני לא בטוח שהוא שאל בנסיעה או לאחר מכן על יובל שטייניץ.

ניר: או קיי .

גנור: ביבי עלה בנסיעה כאייטם בעיניי רכילותי לא יותר מזה.

מאמרים אחרונים

מיקי גנור (צילום: אלי ציפורי)

דברים מדהימים צפים בתיק "הצוללות"

העדות המטלטלת של מיקי גנור: מוטי לוי, ראש להב הפורש, צלצל אלי בצרחות נוראיות ואמר לי "אם לא תחתום על הסכם עד המדינה נזיין את הבת שלך" (הבת שנחקרה באזהרה ואיימו לשלול לה את רישיון עריכת הדין). מוטי לוי לא תיעד השיחה

הקליקו לתוכן »