יומן הבוקר
מיקי גנור, ליאת בן ארי (צילום: אלי ציפורי)
תיק הצוללות תיק תפירה פרק 55! גנור: "ליאת בן ארי אמרה שהסכם עד המדינה לא היה על עבירות המס אלא על הצוללות? טוב, לפחות זה ברור למה זרקו (בן ארי) אותי מהחדר. לו הייתי נשאר בחדר הייתה התפוצצות לא קטנה כי אני לא הכרתי את זה, כי אין לזה שום היגיון בשום צורה"

עדותו של מיקי גנור במשפט הזוטא שלו בתיק הצוללות. פרק מס' 55 בסדרה תיק הצוללות, תיק תפירה.

***

עו"ד ניר: אני רוצה להראות לך, אני רוצה להגיש מכתב שחתום עליו או עו"ד יונתן תדמור,

השופטת חיימוביץ': מכתב לעו"ד אלי זוהר ואילך סופר מעו"ד יונתן תדמור, מיום 12/02/2018, מוגש ומסומן נז/54.

עו"ד ניר: או-קיי. כתוב כאן בסדר, אני אכוון אותך, "על פי הסכם עד המדינה שנחתם בין המדינה לבין מר גנור, מר גנור יעמוד לדין בעבירות מס בלבד ולא יעמוד לדין בעבירות שחיתות, בקשר עם פרשת הצוללות".
האם אתה פנית אליהם באמצעותו עורכי דינך שהם ייתנו לך את המכתב הזה?

גנור: כן. אני רציתי את המכתב הזה. קיוויתי שהמכתב הזה שמדגיש בצורה הכי, הכי, הכי, הכי ברורה, שאני נאשם בעבירות מס ולא בצוללות, קורבטות וכו', לא נאשם ברכש צבאי וכו'.
ביקשתי את המכתב הזה דרך עוה"ד, עם ההדגשה כמובן על עבירות המס. לצערי בפועל המכתב לא, בפועל המכתב לא הועיל. הוא לא שינה את המצב.

בהמשך:

עו"ד ניר: כן. תראה את הצרופה. קודם כל אנחנו רואים שאתם כאן מנסחים איך אני, איך אני יודע, כתוב למטה בכבוד רב פרקליטות מחוז תל אביב, מיסוי וכלכלה.
תראה את סעיף 3, ואם תוכל להתייחס אליו, "יובהר בהקשר זה כי העונש שנגזר על מר גנור במסגרת הסכם עד המדינה הינו בגין עבירות מס שאינן קשורות לפרשת הצוללות ובגינן בלבד". תתייחס לזה בבקשה.

גנור: כל מה שאני יודע, בנובמבר 2017 אני נאשם בעבירות מס, כבר אמרנו את זה קודם, כבר העידו פה, השתמשו בביטוי פצצת אטום בנושא מס, העלמות מס במערך הכסף, כל מיני ביטויים היו שהחוקרים השתמשו בהם. מערך הכסף, היו חוקרים שעשו, ספרו את השנים של ההעלמות. וזה טיוטה שהוכנה על סמך זה, ע"י המשרד של גולדפרב זליגמן, שממנו נולד לפי מה שאני זוכר המכתב הקודם, זאת אומרת המכתב של נובמבר 2017 הוא זה שהוליד את…

עו"ד ניר: פברואר 18.

גנור: את המכתב של פברואר 18. כי אני מבין בזמנו מעו"ד אלי זוהר, שפרקליטת המחוז ביקשה שיכינו בשבילה את הטיוטה וזה התכתבות פה. נראה לי ככה. יכול להיות שהיו עוד חילופים, אבל זה אני לא יודע של עוד גרסאות ביניהם, כי נראה לי בגלל התאריך נובמבר והתאריך פברואר שבאמצע היה עוד, יכול להיות גרסאות נוספות. אני לא אתפלא אם יש עוד גרסאות באמצע.

עו"ד ניר: טוב. נתקדם ל-17/12/2018.

גנור: או-קיי.

עו"ד ניר: זאת ישיבה… מי היו עוה"ד שייצגו אותך בשלב הזה?

גנור: בועז בן צור, הבת שלו כרמל, דקלה (לא ברור)

עו"ד ניר: האם היית כל הפגישה או שהוציאו אותך באמצע?

גנור: משום מה, בלשון עדינה זרקו אותי באמצע, אני לא יודע מתי אבל אני רואה פה, בדף 4 אמרו לי לצאת.

עו"ד ניר: או-קיי.

גנור: ביקשו ממני לצאת, זה היה ביטוי עדין, זרקו אותי מהישיבה בצורה מוזרה. כי הרי הזמינו אותי לפגישה הזאת.

עו"ד ניר: נגיע לזה.

גנור: הוזמנתי לפגישה ע"י יחד, עם עוה"ד, ע"י פרקליטת המחוז. והיה מוזר שהחליטו ש…

עו"ד ניר: נגיע לזה מר גנור.

גנור: כן.

עו"ד ניר: זאת פגישה שאתה הקלטת אותה נכון?

גנור: כן.

עו"ד ניר: למה אתה מקליט את הפגישה הזאת?

גנור: אני בדצמבר 18, סיימתי מחקר בנושא מס, עברתי על כל האישומים בנושא, שהתייעצתי EY ארנסט אנד יאנג הכינו דוח לגבי עבירות המס שלי, והייתה חוסר התאמה עם כל מי שהתייעצתי לגבי העונש, שנת מאסר 10 מיליון שקל, והעברות מס שנקבו במספרים מיליון שקל, שני מיליון שקל, called מס.
אז בשלב הזה אני מחפש את המילים הכי עדינות להגיד, הכי עדינות, הרגשתי שהמדינה לא מדייקת לא מדייקת, המדינה לא מדייקת. זה אני חושב הביטוי הכי עדין שאפשר.

השופטת חיימוביץ': לא מדייקת במה? בהיקף של העבירות או בעונש?

גנור: בהיקף העבירות ובעונש. ההיקף העבירות הוא לא ככה, אז אם היקף העבירות הוא שונה לחלוטין, לחלוטין, לחלוטין, לחלוטין. תראי כבוד השופטת, עשו איתי חישוב שכל שנה 10 מיליון שקל.

השופטת חיימוביץ: בסדר ראיתי לא צריך לחזור, יותר חשוב החוקרים יעשו איתו.

גנור: בסטייט-אוף-מיינד שלי יש את החקירות מס, ז"א שקיבלתי את הדברים שהטיחו כתורה מסיני בלהב.

השופטת חיימוביץ': בסדר אז על זה דיברנו, ואז אמרת שעשית (לא ברור) ובדקת שהסתבר לך שמה? מה הסתבר לך? מבחינה מיסויים מה הסתבר?

גנור: שהעבירות המס שלי שבתחום עבירות המס הבינלאומיות אין עבירה, בתחום משפחה חלק נכון, חלק לא נכון. בתחום מכמורת הסכום הוא לא נכון, ז"א יש עבירה אבל היא לא בסכום שננקב. ובדיבידנד של חברה זרה, סוגיה שבחומרה לקולא, תלוי איך מודדים את זה, ואז הגענו לחשיפת מס בארנסט-אנד-יאנג בדו"ח שלהם, למס, אני מדגיש על מס תשלום מס, על כמיליון, 1.5 שקל מס. המס עצמו. זה מה שהגיעו ואם זה לחומרה אז זה 1.5 מיליון, אם זה לקולא אולי זה באזור המיליון. זה מה שארנסט-אנד-יאנג חישב ב-2017, 18. בבקשה?

השופטת חיימוביץ: לגבי התשלום? בדקו איתך רק את החשיפה של התשלום (לא ברור) גם בדקו?

גנור: ודאי. החברה דווחה, החברה בת שהיא…

השופטת חיימוביץ: מה שאמרו לך בדוח, אני רק רוצה להבין, אין לי את כל המסמכים האלה. אמרו לך שלא הייתה חובת דיווח?

גנור: לא. הייתה חובת דיווח של מאז כבר התקדמתי בלימודי ראיית החשבון שלי, אז לא בזמן אמת. מאז התקדמתי. יש טופס של מס הכנסה שעבר גם כל מיני שינויים בדרך, והטופס הזה מחייב אותך לדווח על החברה הזרה, על חברה נשלטת זרה. והחברה הזאת מיום הקמתה דווחה.

השופטת חיימוביץ: אז אין עבירה בכלל? זה מה שהם אמרו לך?

גנור: אין עבירה.

עו"ד ניר: טוב, אני רוצה להקריא לך את מה שאומר עו"ד בן צור, כשאתה עוד נמצא שם.

עו"ד ניר: עו"ד בן צור אומר כך, שאתה נמצא בחדר. באמצע. "מיקי בא לאחרונה למאיר ואליי כדי להיוועץ בנו במספר דברים, אבל בראש ובראשונה בנושא הסדר עד המדינה שלו.
העמדה הבסיסית של מיקי אומרת, שיש לנו הסדר מדינה. ההסדר מטפל בין היתר בסוגיה של מס, זה הבסיס לענישה. לפי מה שהוא מוסר לנו, הוצג אז בפניו היקף של עבירות מס של עשרות מיליוני שקלים. נאמר לנו שננקב המספר 50 מיליון שזה המספר הרלוונטי לצורך ההסדר, ונכתב שצורף להסדר כתב אישום והוא לא צורף.
אחרי ההסדר מיקי עשה בדיקות עם משרד רואי חשבון EY, שיעשה ניתוח של היקף החשיפה של מס ששולם או לא שולם. גם אם נקצין לפי רואה חשבון, אז ההיקף שאפשר לטעון הוא 2, 2 פלוס מיליון ש"ח. לכן הוא בא להיוועץ בנו.
שאלה נתוני היסוד ואני שם בצד רגע את סוגית החקירה, אני שם על השולחן את המשתנים הברורים. אנחנו חשבנו שצריך לעשות את ההתאמות. אם יתברר שיש שונות בין מה שהוסכם על בסיס המצג הזה, צריך לעשות התאמות של המימד הענישתי בהסדר למציאות הקיימת. וזו הסיבה המרכזית שאנחנו יושבים כאן ומקיימים את הדיון.
אני נסמך גם על חוות דעת שנכתבו, לא רק על אמירות בעל פה של רואה החשבון. זו פחות או יותר המסגרת מבחינתנו, מבחינתו, ואני מניח בצד מה שהיה ואיך היה בעת החתימה. אף אחד לא עשה בדיקה של המס אז". תתייחס לזה בבקשה.

השופטת חיימוביץ: אני חושבת שהוא התייחס לזה עכשיו, הוא אמר, הדברים הובנו אדוני.

עו"ד ניר: לפני שאתה יוצא, פרקליטת המחוז אומרת ככה, "אנחנו רוצים לדבר אתכם כמה דקות בלי מיקי". אתה רואה את זה?

גנור: כן, זה משפט ש…

עו"ד ניר: או-קיי.

גנור: לא ברור למה.

עו"ד ניר: ואז בוא נראה, ואז אתה יוצא ועוה"ד בן ארי אומרת כך: "אני צריכה לבדוק אם יש פרוטוקול של הדיון, אבל אני יכולה להגיד בכותרת, שההסדר לא היה על עבירות המס. זו הייתה התוצאה לפי בקשתו של גנור. כתב האישום בעבירות המס הוא באיזה היקף", ואז מתחילים כאן לדבר.

גנור: דרך אגב, 4 מיליון הכנסה, תואם לחלוטין את הערכת המס הנגזר מזה במקרה הקיצוני, הקיצוני, של ארנסט-אנד-יאנג. ז"א ארנסט-אנד-יאנג שעשו את העבודה, הפלא והפלא מדהים, תואם לחלוטין אולי בהפרש 100, 200,000 שקל, ממה שאלעד פנחס אמר בזמן אמת.

עו"ד ניר: טוב. עכשיו, תתייחס בבקשה, כשאומרת פרקליטת המחוז, שהיא יכולה להגיד בכותרת שההסדר לא היה על עבירות המס. זו הייתה התוצאה לפי בקשתו של גנור. אתה יכול להתייחס לזה בבקשה?

גנור: טוב, לפחות זה ברור למה זרקו אותי מהחדר, כי אני חושב שהיה, לו הייתי נשאר בחדר הייתה התפוצצות לא קטנה כי אני לא הכרתי את זה. כי אין לזה שום, שום היגיון בשום צורה.
אתה לא יכול, את החוזים עם המספנה אני מכיר מצוין, מצוין, מצוין. לקחו חודשים לחתום עליהם. אתה לא יכול להעיד על שוחד בפרשת הצוללות ולחשוב, לצפות שהמספנה תשלם. אין כזה, אין כזה חיה, אין כזה מבחינה משפטית אין כזה עולם. בטח עו"ד שעוסקים בציוד יודעים את זה מצוין, כך שאין שום היגיון, אין שום בסיס הגיוני, משפטי, כספי, לאמירה שכתובה פה.
זה משול בערך נגיד בתחום הנדל"ן, זה כאילו שמציעים לך לקנות דירה א' ומוכרים לך דירה בעיר אחרת. דירה א' הייתה פנטהאוז, דירה ב' הייתה דירת מרתף בעיר אחרת. זה בעצם מה שפרקליטת המחוז אומרת פה בשפה של נדל"ן. בשפה הכי בסיסית.

עו"ד ניר: האם ההסדר לא היה על עבירות המס מבחינתך?

גנור: ההסדר היה מבחינתי, בסטייט-אוף-מיינד שלי יש לי עבירות מס, כבר חרשנו את זה פה בבית המשפט, השוטרים אמרו את זה. עבריין מס.

עו"ד ניר: טוב.

מאמרים אחרונים

מיקי גנור (צילום: אלי ציפורי)

דברים מדהימים צפים בתיק "הצוללות"

העדות המטלטלת של מיקי גנור: מוטי לוי, ראש להב הפורש, צלצל אלי בצרחות נוראיות ואמר לי "אם לא תחתום על הסכם עד המדינה נזיין את הבת שלך" (הבת שנחקרה באזהרה ואיימו לשלול לה את רישיון עריכת הדין). מוטי לוי לא תיעד השיחה

הקליקו לתוכן »