מאמרים

חשיפה: מתוך החקירה של עד המדינה שלמה פילבר

"יש לך שבעה ילדים, זו חתיכת אירוע לא פשוט, תפתח את הראש, אתה תישאר לבד. יש לנו מספיק ראיות..." לחץ חריג על שלמה פילבר כדי שיחתום על הסכם עד מדינה במשפט נתניהו
שלמה פילבר, עד מדינה במשפט נתניהו (ויקיפדיה)
שלמה פילבר, עד מדינה במשפט נתניהו (ויקיפדיה)

אני חושף פה לראשונה כמה וכמה דברים דרמטיים מהשתלשלות חקירותיו של פילבר.
כך מכר שלמה פילבר לפרקליטות "חתול בשק" באמצעות הסכם עד מדינה; מה אמר בדיוק פילבר על "פגישת ההנחיה" שלו עם נתניהו, איך תנועת היד המפורסמת לכאורה של נתניהו לא קשורה למציאות והאם אפשר לסמוך על זיכרון בן שנתיים-שלוש בלי שום הקלטה או תרשומת.

רבים שואלים אותי איך בדיוק הפך שלמה פילבר לעד מדינה, אם כל מאות הציוצים שלו תומכים למעשה בנתניהו ומשמעותם היא אחת: אין תיק 4000.
התשובה לכך מורכבת אבל יש לה שתי מסקנות עיקריות:
הראשונה, פילבר, בפועל, נוקה לאחרונה מכל חשד לעבירות שיוחסו לו, כך שתיאורטית ובחוכמה שבדיעבד לא היה צורך בהסכם עד המדינה;
המסקנה השנייה – פילבר נתן אמנם "משהו" לחוקרים אבל ה"משהו" הזה הוא כמו חתול בשק, אין לו שום משמעות.

אני חושף פה לראשונה כמה וכמה דברים דרמטיים מהשתלשלות חקירותיו של פילבר.

פילבר חוזר ואומר: פעלתי משיקולים מקצועיים בלבד

לאורך כל חקירותיו, וגם לאחריהן, בראיונות עיתונאיים ובציוצים, פילבר אומר דבר אחד פשוט – שוב ושוב: כל שנעשה במשרד התקשורת בזמן שהיה מנכ"ל התבסס על שיקולים מקצועיים ועל רצונו להביא לקידום התשתיות הכושלות של מדינת ישראל.
האמירה הזו של פילבר היא אמת. לו היו התוכניות של פילבר יוצאות לפועל הן היו חוסכות למשק נזק של עשרות מיליארדים, נזק שנגרם מעיכוב פיתוח התשתיות, בעיקר בגלל תיק 4000.

ה"לייק" של פילבר לאבי וייס שכתב שתיק נתניהו הוא תיק תפור

בחודש פברואר 2019 זומן פילבר לשיחת הבהרה לאחר שלחץ "לייק" לכתבה של אבי וייס לפיה "תיק 4000 הוא תיק תפור".
בתיעוד של השיחה הבהיר פילבר לפרקליטות כי "ביקש לסמן את הציוץ לקריאה עתידית וכי מסר לגוף התקשורת שאין לראות בפעולתו כתמיכה או הבעת דעה".

כמובן שההסבר הזה מגוחך ואינו מתיישב עם האופן שבו עובדים הלחצנים בטוויטר. פילבר אף מסר לפרקליטות כי "מדובר באי הבנה" וכי "אילו היה יודע שהדבר יעורר הדים היה נמנע מעשיית המעשה שעשה" (הסבר שקצת נוגד את הסבר הטעות בלחצנים).

הערכה שלי: פילבר התכוון גם התכוון ללייק אבל כשהוזמן לפרקליטות הוא מרח להם איזושהי תשובה.

הגרסה הראשונה של פילבר ברשות ני"ע: "לא קיבלתי הנחיות כלשהן מנתניהו"

חקירת רשות ני"ע בתיק בזק "הישן" (לא תיק 4000) נפתחה באמצע 2017 ובמהלכה, במשך מספר חודשים, חזר פילבר על גרסתו: לא קיבלתי הנחיות כלשהן מנתניהו וכל שיקוליי היו מקצועיים.
על פגישתו הראשונה עם נתניהו, אחרי מינויו למנכ"ל משרד התקשורת (ונחזור לפגישה הזו מאוחר יותר) הוא אמר, שמה שעניין את נתניהו זה שוק השידורים בטלוויזיה ופתיחתו לתחרות, ועל הדברים האחרים כמו מיזוג בזק-יס אמר: "מעולם לא דיברתי איתו על הדברים האלה, מעולם לא עלה הנושא הזה בשיחותינו".

על פי המלצת רשות ני"ע פילבר היה אמור לעמוד לדין על כך ששיתף את בזק בתכתובות פנימיות לכאורה.

החקירה השנייה במשטרה והלחץ החריג של החוקרים: "יש לך 7 ילדים, תפתח את הראש, תחשוב בהיגיון"

במהלך פברואר 2018 נעצר פילבר לחקירה במשטרה בגין תיק 4000. הוא חוזר בתחילה שוב על מה שאמר ברשות ני"ע – כלומר, הייתי מקצועי ונתניהו לא הנחה אותי. ואז התחיל הלחץ הכבד עליו להפוך לעד מדינה: זה התחיל בחוקרים והמשיך בקצינים בדרגים הכי גבוהים.

החוקרת רינת סבן: "אני אומרת לך שזה לא הולך להסתיים בחמישה ימים. אני אומרת לך שאתה מסובך ממש, ואנחנו לא התחלנו, לא קצה הקרחון על מה שיש לנו (בדיעבד התברר שאין להם כלום – א.צ). ואני אומרת לך כבר מעכשיו, שאם אלה התשובות שאתה הולך לתת, אתה בבעיה חמורה".

פילבר, תוך שהוא מניד בראשו לשלילה: "אמרתי לך, אני לא זוכר את זה".

רינת סבן: "אתה בן-אדם, יש לך שבעה ילדים, תפתח את הראש. תחשוב בהיגיון".

החוקר שלומי חכמון: "הוא מספר לי נכדים, זה בדיוק מה שמעצבן אותי עכשיו. שאתה, אתה עדיין נו… היום אין סיבה לשכב על הגדר בשביל אף אחד".

בסיום אותו יום חקירה, שבו ניסו להפוך את פילבר לעד המדינה תוך שימוש במשפחתו ("אין חברים, יש רק את הילדים") נכנס לתמונה אחד הקצינים הבכירים במשטרה, יואב תלם, ואמר לפילבר: "אתה מבין את הסיטואציה? נכנס לפה מפקד היאל"כ. החקירה התחילה במקום מסויים… ומשום מה עברה לפה. לא טוב לנו לראות אותך ככה. יתירה מכך, עצוב לי לראות בן-אדם כמוך יושב פה. לא יודע כמה יכול להאמין לי. אין סיבה שתשב פה. אין סיבה. רבאק, אתה מנכ"ל, עשית איזה כמה דברים בחיים… שבעה ילדים, נכדים… אתה לא ילד".

פילבר: "לא…"

החוקר אודי אבקסיס: "אז תחשוב, תעשה חושבים, תעשה חשבון נפש, כמה שאפשר יהיה לעשות את זה בתא… ואני מציע שבבוקר תבוא צלול, חד, ובאמת תשב ותספר את כל הסיפור. תדאג לעצמך, תקשיב מה אני אומר לך. תדאג לעצמך. אין חברים בעולם הזה, עזוב אותך משטויות. אין חברים. יש את המשפחה הגרעינית, יש את הילדים שלך, יש את האישה, אחים, זה מה שיש. לא משנה אם אתה עבריין קקה מייקה, או אם אתה נמצא בצווארון הלבן וכל הברנז'ה… משתמשים וזורקים. יש במחסנית, הבא בתור. אל תשכב על הגדר בשביל אף אחד".

ואז נכנסו אליו, בכבודם ובעצמם, תת ניצב אלי אסייג, שניהל את החקירה בתיק 4000 (פרש לאחרונה מהמשטרה) ותת ניצב יואב תלם, העומד כיום בראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (מקורב ליואב סגלוביץ'), וניהלו את השיח הבא:

אלי אסייג: "… אני מקווה שתשכיל לספר את האמת… ולדאוג למשפחתך, לאינטרסים שלך… כי גם ככה אתה תישאר לבד… מההיכרות שלנו… תהיה נבון וחכם כמו ש… כנראה אתה… אתה כזה. רק אה… תפעיל את זה לאינטרסים שלך. בסוף אה… כמה ילדים יש לך?"

פילבר: "שבעה".

אלי אסייג: "שבעה ילדים… יש לך אירוע… לא פשוט. תהיה נבון ותהיה חכם… תאמין לי שלנו יש מספיק ראיות (אגב, זה שקר!). זה ייראה אחרת מבחינתך גם תספר את האמת, את האמת אנחנו יודעים. לא נופלים על אנשים… זה לא ארגנטינה פה. אני מתאר לעצמי שאתה מבין".

פילבר (מהנהן בראשו): "מתאר לעצמי, כן".

אלי אסייג: "תחשוב".

יואב תלם: "הוא חושב המפקד".

אלי אסייג: "יש לו זמן. יילך לתא, יישן…".

חוקרת: "נראה לי שהלילה הזה הוא לא יישן".

פילבר לפני חתימת הסכם עד המדינה: "תחרות מירוץ למיליון מי יביא את הראש של נתניהו"

בשלב זה החליט פילבר לחתום על הסכם עד המדינה, כפי שהסביר מאוחר יותר משיקולים מאוד הגיוניים: אם היו לו עוד כמה שנים ועוד כמה מיליונים היה נאבק על חפותו, שהתבררה מאוחר יותר.
זה היה שיקול דעת מאוד הגיוני ובדיעבד מוצלח מאוד: עובדה – פילבר עושה קריירה מאוד מוצלחת עם חברת הסקרים בבעלותו.

בכל מקרה, במהלך החקירות במשטרה ולפני החתימה על הסכם עד המדינה הוא אמר כך: "יש שלוש מאות, חמש מאות חוקרים עכשיו, שכולם נמצאים באיזה מין תחרות מירוץ למיליון מי יביא את הראש של נתניהו, כולם… אז מה צריך? אחד האנשים הקרובים אליו, אז מסמנים אותי ומנסים לחפש אותי".

וזה אכן מה שקרה. סימנו אותו וחיפשו אותו והוא היה צריך למכור להם "משהו".

הסכם עד המדינה: שום ראייה, שום הקלטה, שום אקדח מעשן; רק דיבורים

בהסכם עד המדינה בוטלה הכוונה להעמיד את פילבר לדין בתיק בזק הישן, הוא קיבל פטור מהליך פלילי גם בתיק הזה וגם בתיק 4000 ובמקביל הורחק לצמיתות מהסקטור הציבורי.
בתמורה מכר להם פילבר גרסה אחרת מזו שמסר קודם לכן הן ברשות ני"ע והן במשטרה.

אחרת? לא ממש, שונה במשהו, ובכל מקרה בלי שום ראיה, אקדח מעשן, הקלטה. רק תיאור פגישה עיקרית אחת, שהפרקליטות קוראת לה "פגישת ההנחיה".
אגב, פילבר כינה זו "השלמות", לא שינוי גרסה. בוא נאמר זאת כך: יש שתי גרסאות עיקריות – האחת לפני עד המדינה והשנייה אחרי.

מה "מכר" פילבר לפרקליטות: "פגישת ההנחיה" שעליה מבוסס כל התיק התפור

פילבר "השלים" או שינה גרסה בנוגע למה שקראה הפרקליטות "פגישת ההנחיה", עליה מתבססת הפרקליטות, שהיתה בינו לבין נתניהו אחרי מינויו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת בתחילת יוני 2015. אגב, בכתב האישום נכתב כי הפגישה נערכה "בתאריך כלשהו", הווה אומר שהפרקליטות לא הצליחה לשים את ידה על התאריך המדוייק, מה שהופך את כל העניין לדי מוזר.

צריך להדגיש בשלב הזה: נתניהו כמובן כופר לחלוטין בטענה שהוא נתן הנחיות כלשהן לפילבר, אלא שגם לשיטתו של פילבר, בשינוי הגרסה, לא היו ממש הנחיות מפורשות.

מדובר בפגישה קצרה מאוד, שאפילו לשיטת פילבר, ארכה משהו כמו 15-20 דקות ומחציתה הראשונה הוקדשה לדבריו ל"מינגלינג". כאשר נתניהו עבר לנושאים מקצועיים, אמר פילבר, ראש הממשלה היה "קצר, תכליתי ובכותרות".

פילבר חזר והדגיש שמה שעניין את נתניהו היה שוק המדיה שבו נתניהו על פי פילבר נתן "הוראות כלליות, שמע, צריך לעשות רוויזיות, צריך לפתוח את השוק לתחרות, צריך, מצידי, הוא אומר להוריד את כל הרגולציה. שכל אחד שיש לו כסף, שיש לו מאזינים, שיעלה ושישדר".

עד כאן שיחה לגיטימית – זה תמיד היה המוטו של נתניהו: כמה שיותר תחרות, כמה שפחות רגולציה – בכל תחום.

ואז הם עברו לנושא השני – טלקום – נושא כתב האישום והנה תמלול השיחה שנחשף כאן לראשונה:

פילבר: "הנקודה השנייה שנתניהו העלה זה היה הסיפור של הטלקום והמדיה… אני אנסה להיות…"

חוקר: "של הטלקום".

פילבר מהנה בראשו בחיוב: "של הטלקום, סליחה. אה, אני אנסה להיות הכי מדוייק והכי… הכי מדוייק שאני זוכר. הוא אמר לי… אמממ… בכל הנושא של השוק הסיטונאי, האינטרנט… הוא לא הכיר את המושגים המדוייקים, אה, גם לא בהמשך… אני אמרתי אה… אני אמרתי שחשוב להמשיך את התחרות… אלוביץ' דיבר איתי…".

חוקרת: "רגע".

פילבר: "על אה…".

חוקרת: "אתה אומר לו שאלוביץ' דיבר איתי?".

פילבר: "לא, לא, לא. הוא אומר, זה ציטוט שלו".

חוקרת: "אה, הוא אמר".

פילבר: "אלוביץ' דיבר איתי על אה… על הבעיות שיש לו שמה במשרד (התקשורת)". פילבר ממלמל כמה מילים לא ברורות וממשיך: "מדויקים, אמר לי משהו על חברת ייעוץ שקבעה מחירים שנעשו ממש, עבודה שנעשתה לא נכון…".

חוקרת: "רגע".

פילבר: "בסוגריים זה פרונטיר (חברה שעבדה עם משרד התקשורת). הוא לא ידע, הוא לא הכיר את השם".

חוקרת: "עוד הפעם, הוא דיבר על וועדת ייעוץ לגבי?" (החוקרת לא ממש מבינה).

פילבר: "הוא דיבר על חברת ייעוץ שקבעה…".

חוקר: "שקבעה מחירים".

פילבר: "שקבעה מחירים. שלטענתו הם, הם לא נכונים. אני אומר, שבסוגריים הכוונה לוועדת פרונטיר… למחירי פרונטיר, מה שנקרא, אמממ…".

חוקרת: "כן?".

פילבר: "(נתניהו אמר) אל תבטל את התחרות, אבל תראה מה אפשר לעשות אה… בנושא המחירים. אולי למתן את זה… למתן את זה, על יותר זמן או פחות…".

חוקר: "פחות ירידה".

פילבר: "פחות ירידה, משהו בסגנון".

חוקרת: "בסדר, הוא עשה לך משהו?".

פילבר: "כן. והוא עם היד מראה איזה מן אה… הורדת מחירים, אבל במקום שתהיה חדה וחריפה שתהיה יותר מתונה (פילבר מדגים בידו את תנועת ידו של נתניהו כביכול). ואז הוא אמר גם יש גם עוד עניין… אה… לגמור את ה… מיזוג של בזק ויס. או הבנתי, או משהו… הבנתי שיש עוד איזה עניין של לגמור את המיזוג של בזק ויס…".

חוקרת: "מה זה הבנת?".

חוקר: "ביבי הבין".

חוקרת: "אה".

פילבר: "הוא (נתניהו) אומר שיש עוד איזה, שיש את הסוגייה של המיזוג של בזק ויס, אה תטפל בזה ותגמור את זה".

חוקרת: "אוקיי".

פילבר: "זהו. זהו פחות או יותר ה… חלק משמעותי של העניין".

חוקרת: "תטפל בזה ותגמרו את זה".

פילבר: "כן, תסיימו את זה. שמבחינתי אני לא, שוב, במסגרת הלא לרדת לפרטים ולא זה, אני לא צריך לשאול אותו עד מתי, אני לא צריך (שוב פילבר ממלמל) כי אני מבין שמבחינתו זאת המשימה, אני מכיר אותה כבר או את חלקה ואם לא אני לומד אותה, ואני מבין שיש איזה דד ליין…".

שימו לב שגם לשיטתו של פילבר אין פה "הנחיה" להיטיב עם בזק ובוודאי לא לגבי שאר העניינים שהופיעו בכתב האישום כמו "ההפרדה המבנית" ומתווה השוק הסיטונאי (מתווה הריסייל).
נתניהו אינו מנחה את פילבר לפעול במהירות, אינו מנחה אותו לאשר את המיזוג בכל מחיר, הוא אינו מנחה את פילבר לאשר את המיזוג ללא תנאים והוא גם לא מנחה את פילבר לפעול בניגוד לדעת הגורמים המקצועיים.
הוא אומר לו "לגמור", כיוון שהמיזוג נמרח במשרד התקשורת כשנה. והכי חשוב: אומר לו במפורש לא לבטל את התחרות.

ובכל מקרה, הפגישה היתה דלה מאוד, פילבר התקשה למסור בה פרטים מדוייקים במרחק הזמן ונראה שהוא מתאמץ למכור לחוקרים את אותו "משהו" תמורת הסכם עד המדינה.
אין פלא שפילבר היה מגומגם ודי מבולבל. הרושם שנוצר שהן החוקרים והן פילבר, לאחר שחתם על הסכם המדינה, מנסים "לערבב" את השיקולים המקצועיים שלו ב"הנחיות" כביכול שקיבל מנתניהו ואפילו לערבב תאריכים ומושגים שאינם קשורים בהכרח.

פגישת ההנחיה בתחילת יוני 2015; החקירה בסוף פברואר 2018

יותר משלוש שנים עברו בין אותה פגישה דלה ובין החקירה של פילבר. כל אזרח ממוצע לא מסוגל לזכור לפרטי פרטים פגישה במרחק זמן כזה, במיוחד שהיא היתה קצרה ונאמרו בה, אם נאמרו, דברים מאוד כלליים.
כיוון שאין לפרקליטות שום הקלטה מהשיחה, שום רישומים, שום כלום – ותיכף נראה שהראייה הכי מרכזית ששווקה אצל כתבי החצר של הפרקליטות (תנועת היד המפורסמת) ממש לא רלוונטית לכתב האישום.

גרסת פילבר והמציאות: המחירים נקבעו מראש ואי אפשר היה לשנותם

אפשר לכתוב פרק שלם על איך כל הפגישה הזו לא ממש קשורה למיזוג בזק-יס ולפילבר, אבל נניח את זה בצד לרגע (זה תהליך שנתקע במשרד התקשורת למרות שהיה אמור לעבור היישר למועצת הכבלים והלוויין) ונתרכז באותה תנועת יד של נתניהו שלכאורה ש"הנחתה" את פילבר למתן את ירידת המחירים ברפורמה.
זה מנותק לחלוטין מהמציאות כי מחירי הטלפוניה הסיטונאית שנקבעו בתקנות לא שונו במהלך כהונתו של נתניהו כשר התקשורת ולא במהלך כהונתו של פילבר, אלא נקבעו על ידי השר הקודם גלעד ארדן. כך שאין שום משמעות לאותה תנועת יד אם היתה בכלל כזו. המחירים כבר נקבעו ואי אפשר לשנותם.

פילבר יכול לצאת מהסכם עד המדינה אבל לא יסתכן

בינתיים קרה דבר משמעותי מאין כמוהו, שהגביר את הביטחון של פילבר בצדקתו; התיק שגובש נגדו בפרשת בזק "הישנה" נסגר למעשה.
למה? כי כל המעורבים בה יצאו נקיים לחלוטין: הן סטלה הנדלר, לשעבר מנכ"לית בזק, הן אלי קמיר, יועץ לבזק והן זאב רובינשטיין, אחד "המתווכים" כביכול.
פילבר חוזר ומדגיש זאת אין ספור פעמים בציוציו: אין נגדי שום תיק וכל אלה שקוראים לי "עבריין" טועים. והוא צודק, צודק לחלוטין. העבירה שבעקבותיה נכנס פילבר להסכם עד המדינה, איננה קיימת והוא יכול לכאורה לסגת ממנה.

אלא שפילבר הוא איש מאוד מחושב ורציונלי. נסיגה מהסכם עד המדינה תגרור אותו למערבולת של חקירות ואיומים להכניס אותו לכלא (על תיק 4000) – ואין איש שיסתכן בזה. לכן, מה שהוא עושה בפועל זה לסגת מהסכם עד המדינה בטוויטר. הוא מכרסם בתיק 4000 עוד ועוד, וכל פעם בטחונו גובר כי האמת, לפחות בנוגע לאשמת הפקידים, לצידו.

מה יקרה על דוכן העדים?

שאלת מיליון הדולר. אני חושב שבמכלול העדות שלו היא דווקא תפרגן לנתניהו. "שיחת ההנחיה", שתעמוד בלב העדות, תתפרק בשתי דרכים: או ע"י פילבר בעצמו, או בחקירתו הנגדית ע"י פרקליטי אלוביץ' ונתניהו.

מה חדש?