יומן הבוקר
עו"ד דנה פילבר, עדת תביעה במשפט נתניהו (צילום: אלי ציפורי)
המשך החקירה הנגדית של עו"ד דנה נויפלד, יום אחרי הדרמה של חשיפת "מסמך זילבר", התמקד בטרפוד היוזמות של שלמה פילבר ע"י חבורת הפקידים, שעלתה לציבור עשרות מיליארדי שקלים
עו"ד דנה נויפלד, סיפורה של יועצת משפטית כושלת שעבדה נגד הציבור

בסופו של דבר הסיפור של תיק 4000 הוא סיפור פשוט: חבורה קטנה מאוד של פקידים – מאבי ברגר, דרך הרן לבאות (סמנכ"ל לשעבר) וגם דנה נויפלד – חבורה שהיתה מגובשת מאוד, התנגדה למהלכים מסויימים במשרד התקשורת וגרמה לתקיעת תהליכים שעלו לצרכן ביוקר רב.

כשהתחלף ברגר ופילבר קידם מדיניות שונה, של יותר הידברות עם חברות ולא מדיניות מתנגחת. זה לא מצא חן בעיני לבאות, שהדליף נגדו.
נויפלד, שהיתה חברתו הטובה של לבאות, גם היתה שותפה לתפיסה הזו, אם כי נזהרה הרבה יותר כיועצת משפטית.

השורה התחתונה: הרפורמות של פילבר טורפדו, המשק הפסיד עשרות מיליארדי שקלים, הוגש כתב אישום וכל אלו שטרפדו עברו הלאה, לג'ובים הבאים. עולם הפוך ועצוב.

אלו הנושאים העיקריים שעלו אתמול ביום החקירה השלישי של עו"ד דנה נויפלד.

***

היחסים העכורים בין פילבר להרן לבאות

עו"ד ז'ק חן: "פילבר מדבר בחקירה שלו שהרן לבאות ניסה לשבש וניסה לשבור מנהיגות. את הכרת הטענות הללו?"

נויפלד: "אני לא זוכרת את המילים הזו".

עו"ד חן: "את זוכרת את הרוח?"

נויפלד: "תציג לי את המסמכים".

עו"ד חן: "פילבר אמר בחקירה שהיחסים גלשו לאי אמון אישי במובן הזה שהוא עשה כמה דברים שלהערכתו לא היו מקובלים. פילבר גם אומר שלבאות אמר למימון שמילה שהוא יודע 'איך לחסל את זה'".

נויפלד: "לא מכירה את זה, למה אתה מפנה את זה אליי".

עו"ד חן: "פילבר אמר בחקירתו – אני רציתי לאכול את הענבים ולא להרוג את השומר, וכאן התחיל הקרב עם לבאות. זה מה שפילבר אמר. זו תפיסתו של פילבר. הוא דיבר על השקעה בתשתיות".

נויפלד (עצבנית): "אתה לא נותן לי להשיב ונותן לי מסמכים אחר כך. אני לא זוכרת מילה במילה את האמירה הזאת. זוכרת שהוא דיבר על תשתיות".

בסופו של דבר לבאות התפוטר לאחר שפילבר "תפס" אותו בהדלפת עניין ההפרדה המבנית למנכ"ל פרטנר בבית קפה ברח' רוטשילד בת"א (דבר שאסור לו על פי כללי התקשיר).

בהמשך:

עו"ד חן: "אני רוצה שתתייחסי לקטע נוסף של פילבר שאמר בחקירתו: נכנסתי למשרד, אמרתי לדנה נויפלד, איך מתמודדים עם ההדלפות. לכאורה זו עבירה על רשות ני"ע. אם אני מעלה בישיבה רעיון, ומוצא אחרי 5 דקות אצל גדי פרץ. אמרתי לה שצריך סנקציות לעניין הזה. את אמרת שזה היה גם בארדן. הוא אמר שמטעמי זהירות שהוא שמר על גרעין מקורב אליו כמו שמילה וחיים גרון, זו חבורה קרובה אליו, אבל מעבר לזה הוא לא יכול לנהל דיון עם אחרים, כי הדברים יוצאים החוצה. התייחסותך בבקשה? הוא אמר שדיבר איתך".

נויפלד: "אני זוכרת את זה, מאשרת בנוגע רק לחלק שלי. אני לא רוצה שיבינו שזה רק הרן לבאות, היו חשודים אחרים" (כאמור, היא חברה שלו).

עו"ד חן: "פילבר אומר שהרן לבאות מתאם עמדות נגדו, שהוא רצה לפטר אותו. את ידעת שהוא רצה לפטר אותו?"

נויפלד: "באיזשהו שלב ידעתי".

עו"ד חן: "פילבר מתאר ישיבה על הפרדה תאגידית ב-11 בבוקר, ואחרי זמן קצר עולה כותרת בגלובס. בתור יועצת משפטית שחיה במשרד, היית מאוד מעורבת, בכל האירוע הזה של השוק הסיטונאי, הפרדה מבנית, זה לא חדש לך".

נויפלד: "אלו היו הטענות שלו".

עו"ד חן: "ראינו התכתבויות, אני לא רוצה להסתפק באמירה שלך 'שמעתי טענות'. את יועצת משפטית שרואה את התהליכים וקוראים עיתונים. מה שהוא אומר זה נכון? נכון או לא נכון?נויפלד:  "היו מקרים כאלה".

עו"ד חן: "את הכרת טענה של פילבר שהרן לבאות הלך למנכ"ל פרטנר כדי לשבש מהלך שלו".

נויפלד: "אני זוכרת משהו".

היחסים העכורים בין דנה נויפלד לעדי קאהן, העוזרת של פילבר שעברה חקירה קשה

עו"ד חן: "עד קאהן היתה העוזרת של פילבר, עובדת מאוד וותיקה".

נויפלד: "כן, 12-13 שנה".

עו"ד חן: "היה מתח בינה לבינך והרן לבאות, נכון? לא הסתדרתן?"

 נויפלד: "לא ראינו עין בעין".

עו"ד חן: "אקריא לך את הדברים מחקירתה. החוקרת שואלת למה לא הסתדרת עם דנה. היא עונה שאבי ברגר הרים מאוד מאוד את דנה והרן לבאות והם היו מורמים ואני מתחתיהם, אבל מומו שינה את זה. זה נכון?"

נויפלד: "אני לא יודעת להגיד, מורמים?"

עו"ד חן: "הייתם קרובים מאוד לאבי ברגר והיא לא".

נויפלד: "לא הייתי אומרת, זו גישה ילדותית".

עו"ד חן: "יש עוד קטע קשה, עדי קאהן אומרת ש'גנון זה פראייר ליד מה שהיה במשרד התקשורת, ההתעמרות היום יומית שאני עברתי ובזמן אמת אמרתי את זה לפסיכולוגית לחברות שלי ולבעלי'. תגובתך?"

נויפלד: "אני לא יודעת מה השאלה, אין לי מה לאמר על זה".

עו"ד חן: "אני לא רוצה להקריא את כל הקטעים הקשים שהיא תאירה על היחס אליה.. היא דיברה ברבים והיא תעמוד כאן לעדות".

קאהן, כאמור התחילה לעבוד במשרד התקשורת עוד ב-2002. היא היתה מומחית בטלקום, בעלת ידע ברגולציה ובעלת שני תארים. היא אף הובילה את הרפורמה של כחלון בזמנו.

קאהן שזוהתה עם פילבר עברה חקירה די ברוטאלית אלא שבסוף הוחלט לסגור את התיק שלה.
זה חלק מהחלוקה שעשתה הפרקליטות: הטובים הם נויפלד, ברגר ולבאות והרעים הם פילבר, איתן צפריר ועדי קאהן. ובכן, הטובים הם הרעים והרעים הם הטובים במציאות. וכל זה הולך ומתברר במהלך המשפט ועוד ימשיך להתברר בו עם עדותם של פילבר, צפריר וקאהן.

עוד נושאים שעלו בחקירה של נויפלד אתמול:

סוגיית מסמך המדיניות של פילבר

הפרדה תאגידית/חשבונאית בתמורה לפריסת הסיבים האופטיים: עו"ד ז'ק חן הוכיח שזה היה תהליך ארוך, סדור ומקצועי, עם גורמים מקצועיים רבים ממשרדים שונים, מה שגם שזה קיבל אור ירוק מאבי ליכט, המשנה של מנדלבליט דאז (פילבר הציג טבלה מסודרת על כך ברענון העד שלו).

האבסורד הוא שיש מסמכים שבזק לא ראתה בזה בכלל כהטבה (ביטול ההפרדה המבנית) אלא כתהליך שהיה צריך להתבצע מזמן בעקבות הבטחה קודמת שניתנה לה במתווה כחלון.
כלומר, לא סוכריות ולא הטבות היא קיבלה, אלא משהו שהיא היתה צריכה לקבל ממילא.

בכל מקרה, נויפלד אישרה שזו היתה התפיסה המקצועית של פילבר מלכתחילה, ונראה היה שהיא מאשרת זאת לא בשמחה רבה.

באחת ההתכתבויות בינה לבין פילבר, נויפלד רמזה אף שהוא עושה דברה של בזק, ופילבר אמר לה שהוא הבין ממנה שמישהו בבזק "האכיל" אותו.

בתגובה התנצלה נויפלד ואמרה שהיא לא התכוונה לכך. אלא שאני לא מאמין לה מסיבה פשוטה: זה היה הלך הרוח של הרן לבאות חברה הטוב ומן הסתם גם שלה: שפילבר "עובד" לטובת בזק וזה גם הוצג כך בכל הפרסומים מטעם של התקשורת.

סוגיית המיילים הפרטיים

אחת הטענות של הפרקליטות היא שפילבר קיים ערוץ "פרטי" עם בזק באמצעות המייל הפרטי שלו.

בחקירה הנגדית אתמול התברר שפילבר נתן את המייל הפרטי שלו לגורמים חיצוניים רבים, כולל גורמים במשרד התקשורת, כך שזה לא היה חריג כלל וכלל.

יתירה מזו: פילבר נהג להיפגש עם גורמים חיצוניים רבים, לבד מבזק.
למשל, עם טל גרנות, מנכ"לית הוט; אדם צ'סנוב, יו"ר פרטנר, אלי עזור מבעלי "מעריב" ועוד.
מה שמדהים הוא שכל ההתכתבות של פילבר עם גורמים חיצוניים, הן בפגישות מחוץ למשרד (מותר לו על פי כללי התקשיר) והן באמצעות המייל הפרטי שלו, לא ענייני את החוקרים.
הם התעניינו אך רק בתכתובות עם בזק ומשום מה ראו בה דבר חריג, למרות שזו היתה דרך העבודה.

לא לחינם התיק של פילבר נסגר בפועל בסופו של דבר, כי כל התיקים נגד כל המעורבים בעבירה שיוחסה לו נסגר.

מכת ההדלפות

נויפלד אישרה שפילבר התלונן בפניה לא פעם על כך שההדלפות מתוך המשרד נועדו לטרפד מהלכים שלו בכוונת מכוון.

לדבריה היא לא יכלה לעשות דבר (פוליגרף או החתמה על סודיות) וזאת לאחר שהתייעצה עם גורמים במשרד היועץ המשפטי לממשלה.
עם זאת, היא לא זכרה אם זה נעשה בכתב או בעל פה, ועל פי חומרי החקירה לא היה משהו בכתב.

מי שהיה המדליף הראשי ממשרד התקשורת היה הרן לבאות, שלמעשה חתר תחתו של פילבר והדליף ל"עיתונאים" כמו גדי פרץ מגלובס ונתי טוקר מדה-מרקר.

עו"ד ז'ק חן אמר שבכוונת ההגנה לזמן לעדות את גדי פרץ. זו להערכתי קריאת כיוון משמעותית, כי ההגנה מתכוונת לזמן לעדות שהיו שותפים, גם אם בעקיפין, לתפירת תיק 4000.

***

***

אתמול בטוויטר ובפייסבוק של אלי
07:53 -> 08:03 -> 08:33 -> 09:53 -> 13:43 -> 14:26 -> 15:13 -> 16:04 -> 16:36 -> 21:55 -> 22:25

מאמרים אחרונים

כורש ברנור (צילום: אלי ציפורי)

חוקרים את החוקרים: עדות כורש ברנור, היום הרביעי, חלק שני

עו"ד עמית חדד: הדס קליין ויונתן חסון שיקרו בנושא של ביקורי יוסי כהן בדירת פאקר במלון רויאל ביץ', הם תיאמו גרסאות ביניהם; הביקורים של יוסי כהן לא היו למטרות ביטחוניות; כורש ברנור: זה היה נושא רגיש, העברתי למנדלבליט

הקליקו לתוכן »