מאמרים

11 תירוצים בהם השתמש יואב תלם כדי להסביר עבירות

משטרת ישראל מנהלת קמפיין להגנתו של תת-ניצב יואב תלם, שעדותו במשפט נתניהו הסתיימה השבוע. העד החמקמק נאלץ להודות בכמה וכמה עבירות וסיפק שורה של תירוצים משונים
תת-ניצב יואב תלם (צילום: אלי ציפורי)

משטרת ישראל ויהודית תירוש נחלצו השבוע להגנתו של תת ניצב יואב תלם אחרי עדותו.

תלם, בדרכו החמקמקה, ניסה לחמוק מאחריות בנוגע למחדלי החקירה ולעבירות שבוצעו בה, אך זה היה ניסיון עקום במיוחד.
גם הוא וגם החוקרים שהגיעו עד כה לעדות הודו שכמעט מדי יום התקיימו שתי ישיבות, ישיבת בוקר ובערב "ישיבת סטטוס", ובכל דיוני הסטטוס נכחו ראשי צוות החקירה, נציג מרשות ני"ע (בדרך כלל ציפי גז, היום שופטת בישראל) וכן פרקליט מלווה אחד.

בישיבות החשובות נכחו הגיעו גם הבכירים אלי אסייג, מפקד היאל"כ, יהודית תירוש או אף ליאת בן ארי, והיו מקרים גם שרק אגף החקירות השתתף בישיבות הללו.

לכן, בהגדרה, לא היה שום מהלך שלא אושר בישיבות הסטטוס, כולל כל התרגילים הלא חוקיים להחלפת עורכי דין, גם תרגילי המעצרים המיותרים: האימהות, המקורבות, הילדים, הפעלת המדובבים והמדובבות, החרמות רכוש, הפעלת היחידה הסמויה, הפעלות הפגסוס ועוד.

הכל, ללא יוצא מן הכלל, הכל הכל היה בשליטת צוות החקירה המיוחד שהוא עמד בראשו, וגם קיבל אישורים מאלו שמעליו במשטרה ומהפרקליטות.

אין שום מצב, כפי שתלם ניסה לתאר, שזו היתה החלטה ספונטנית של חוקר/ת תחתיו. לא היו שום יוזמות עצמאיות, גם בגלל החשיבות והרגישות של התיק.
כיווני החקירה נקבעו, ננעלו, תואמו ותוזמרו בישיבות הללו.
ויש לכך כמובן תיעוד, כפי שתלם הודה בכך, גם במחשבי המשטרה וגם במחשבי הפרקליטות, אלא שהם מסתירים זאת תחת תעודות חיסיון ותחת המושג "תכתובות רשמיות".

בהסתרה אחת הם כשלו: לאחר שהשופטים אילצו את הפרקליטות לחשוב את רשימת השמות שנכחו בישיבה שאישרה את תרגיל החקירה של ניר חפץ, שבה נכחו, בין היתר, יהודית תירוש וציפי גז.

עם סיום עדותו של תלם – להלן סיכום של עשרות העבירות הבולטות שבהן הודה, בעקיפין או במישרין וגם אם בחצי פה – ואת התירוצים שלו לכך.

1.

תפיסת רכוש שנעשה באופן לא חוקי (תכשיטים מבני הזוג אלוביץ') תוך חריגה מצווי חיפוש

התירוץ של תלם: "זה לא היה צריך לקרות". לתלם למעשה לא היתה שום ברירה אלא להודות אחרי שבית המשפט העליון קבע שהחיפוש היה משפיל ולא חוקי ובכל זאת טען שהם בסך הכל אנשים, ואם לא עושים אז לא טועים (התירוץ הזה יכול לשמש את כל העבריינים).

2.

תרגיל החקירה הלא חוקי שבו נשלח אור אלוביץ' כדי לשכנע את אביו להחליף את עורך דינו ז'ק חן ולהפוך לעד מדינה נגד נתניהו.
בנוסף, יד נעלמה הסירה מהתמלול המקורי את המילה ז'ק כדי לטייח את התרגיל.

התירוצים של תלם: בהתחלה אמר שזו היתה יוזמה של אור אלוביץ' ואחר כך אמר שזה היה רעיון של החוקרת של אור אלוביץ'.

בשני המקרים תלם שיקר, זו היתה יוזמה שלו שאושרה על ידי כל הבכירים. לבסוף נאלץ תלם להודות שניסיון ההחלפה היה "פסול" למרות שטען שבכלל לא ראה את תמליל המפגש בן הבן לאביו.

3.

תרגיל החקירה הלא חוקי שבו שוכנע ניר חפץ להחליף את עורך דינו; חפץ אכן החליף את עו"ד ירון קוסטליץ' לאילן סופר

התירוץ של תלם: מודה שזה היה "פסול" אך תמיד נזהר לייחס לעצמו מעשים לא חוקיים.

4.

תרגיל החקירה הלא חוקי עם "המקורבת" כהפעלת לחץ על חפץ.

התירוצים של תלם: זה היה מהלך שולי ברצף של חקירות, לא ידעתי ולא אישרתי את השאלות שנשאלה המקורבת.

5.

הסתרת חומרים מההגנה כמו היומן של פילבר ועוד מאות מסמכים שלא הוצגו לנחקרים.

התירוצים של תלם: את האחריות להסתרת היומן של פילבר הוא ניסה לגלגל לרשות ני"ע, את הצגת החומרים הוא תירץ באי צורך חקירתי באותו רגע או שהמסמכים לא היו באותו רגע לפני החוקרים.

6.

הפעלת לחצים ואיומים על נחקרים בעיקר בשימוש במנוף של מעצר ממושך, אפילו לכמה חודשים

התירוצים של תלם: בסך הכל החוקרים הסבירו לנחקרים את מצבם כדי שימסרו גרסת אמת. אולי היו כמה משפטים לא מוצלחים של החוקרים.

7.

שימוש בבני משפחה כאמצעי לחץ על נחקרים.

התירוצים של תלם: הוא לא מכיר את פסיקת העליון בנושא.

8.

הפעלת פגסוס נגד נחקרים באופן לא חוקי בתיקי האלפים.

התירוצים של תלם: לא הייתי מודע, אני לא מומחה טכנולוגי. התירוצים האלה שקריים, כי בישיבות שערך תלם ישבו קצינים ואחראים על הפגסוס וגם שני קצינים שהיו חתומים על צווי חיפוש שהפעילו את הפגסוס באופן בלתי חוקי.

9.

הפרת חוק המעצרים ונהלים לגבי מניעת שינה, טיפול רפואי, מזון, איזוק.
במסגרת תרגילי החקירה טורטרו חלק מהנחקרים כמו איריס אלוביץ' בין בתי מעצר שונים בכוונה כדי להתיש אותם בניגוד לחוק, מחפץ נמנע טיפול רפואי כדי לשבור אותו.

התירוצים של תלם: גלגל את האחריות לשב"ס למרות שזה תרגילים באחריותו המלאה; בחלק מהמקרים טען שהוא לא יודע וצריך לבדוק את הדברים ושזו "לא נוסחא מתמטית".

10.

אי תיעוד מלא לחקירות, למשל באמצעות "הפסקות חשמל" או יציאה מחדרי החקירות ושיחות לא מתועדות

התירוץ של תלם: "להבנתי לא הפרתי את החוק".

11.

נעילה של כיווני החקירה ואי בדיקה של ראיות מזכות, כמו במקרה של פגישת ההנחייה וסוגיית הסיקור, שבה לא נבדקו כלי תקשורת ופוליטיקאים אחרים.

התירוץ של תלם: התמקדנו סביב ה"כריכה" בין ההטבות הרגולטוריות לסיקור החריג.

תירוץ די קלוש. הרי לא ממש היו הטבות ובשביל לבדוק "חריגות" היה צריך לעשות השוואות כי חריג זה מושג יחסי. על נתוני פגישת ההנחיה שלא נבדקו אמר תלם שהוא לא מקל ראש בזה אבל הוא לא זוכר מה נבדק, מה עשה ומה דווח ובכלל הוא חשב באותה נקודה שפילבר דובר אמת ולא היה ורך לבדוק אותו.

מה חדש?