יומן הבוקר
יריב עמיד, עד תביעה במשפט נתניהו (צילום: אלי ציפורי)
אפשר להבין למה התובעת הראשית בתיק 4000 בפאניקה. אחרי שיואב תלם חשף עבריינות ואף הודה למעשה במעשים לא חוקיים, בא העד יריב עמיעד שחשף את פעלולי עד מדינה שעשו לפילבר. העד נראה לחוץ מאוד לאורך כל החקירה הנגדית

עד כמה מיואשת יהודית תירוש ועד כמה היא מנסה לייצר ספינים כדי להסיט את האש ממנה, אפשר היה לראות בסוף יום הדיונים אתמול.

***

תירוש החליטה להמשיך עם קמפיין "הטרדת העדים" וקוננה בפני בית המשפט על כתבה ב"ישראל היום", שקראה לפטר את תת ניצב יואב תלם ולהעמידו לדין, דעה לגיטימית במסגרת חופש הביטוי, קל וחומר לאחר שעדותו של תלם סיפקה שפע של עדויות לעבירות על החוק.

כמובן שצוותי ההגנה, בראשות עו"ד בעז בן צור ועו"ד ז'ק חן, לא נותרו חייבים והזכירו לתירוש את מאות ההדלפות, התדרוכים וההופעות בתקשורת של בכירים במערכת אכיפת החוק – המתבטאים על הליך משפטי תלוי ועומד.
עו"ד חן אף הזכיר את הופעתו הקרובה של מנדלבליט אצל אילנה דיין ואת התדרוך שהעביר לגידי וייץ מ"הארץ" בסוף השבוע, בין היתר על תיק 4000, וגם את הריאיון של ערן קמין בעובדה שהתייחס לתיקי האלפים.

תירוש הפנתה את האצבע המאשימה לעברו של בן צור, שעוקץ את החוקרים, ואומר להם לא פעם (בצדק רב) שהם עברו על החוק, ואתמול אף כינה את פעילותם כ"חקירה עבריינית".
אלא שעו"ד בן צור השיב לה מנה אחת אפיים, ואמר לה שצוותי ההגנה לא יוזמים דבר אבל כל התביעה היא זו שיוזמת איומים על העדים, שאם לא יאמרו דברים שמתאימים לתזה של הפרקליטות יבולע להם.

עו"ד בן צור התכוון כנראה לשלמה פילבר, דוד שרן וד"ר יפעת בן חי שגב שאף התלוננו על כך בפני בית המשפט ובפני הפרקליטות – אבל כמובן שלא נעשה דבר.

השופטת פרידמן-פלדמן ניסתה להרגיע את הרוחות וביקשה לשמור על איפוק בתוך האולם, כיוון שהם לא יכולים לשלוט על מה שקורה בחוץ.

תיאום מופלא

שעה קלה אחרי סיום הדיון, בתיאום מופלא, הוציאה דוברות המשטרה הודעה לעיתונות שבה היא מגוננת על יואב תלם ותוקפת את הפרסומים בתקשורת עליו בטיעון שהם מוציאים את דיבתו.
זו בדיחה עצובה. תלם הרי הודה, במילים מכובסות, ששיקר לציבור בנושא פגסוס והודה בעבירות רבות שנעשו תחת פיקודו (תפיסת רכוש לא חוקית, התערבות במרחב הייצוג של נחקרים, הפרת נהלים על שינה, מזון, איזוק ועוד ועוד) – לכן יש בסיס לדעה לגיטימית שיש למצות איתו את הדין.

אני מציע לכל דוברי המשטרה וכל שופרי הפרקליטות – לקחת את הפרוטוקולים המלאים שעומדים להתפרסם ולקרוא אותם בקפידה.
בהחלט יש פה בסיס מוצק להעמדתו לדין של יואב תלם או לפחות לפתוח בבדיקה על כך במסגרת דין משמעתי.

יש שפע של סיבות לכך שתירוש ניסתה עוד פעם את הטריק של "הפחדת העדים" כספין למפלות שלה.
זה התחיל השבוע עם חשיפת שמה כמי שאחראית על תרגיל החקירה הלא חוקי לניר חפץ, ונמשך הבוקר בהודעת השופטים שחוקר פילבר שלומי חכמון יעיד עוד לפני פגרת מרץ, למרות מאמציה הכבירים לדחות את עדותו בטענות מוזרות ומשונות.
וזה נמשך בעדותו המביכה היום של יריב עמיעד, חוקר רשות ני"ע, שהיה אחראי על צוות החוקרים בתיק בזק רשות ני"ע, ואחרי כן הצטרף לצוות המשותף של המשטרה בחקירת תיק 4000.

עדותו של יריב עמיעד

בפתיחת עדותו, עם הצגתו, הפתיע יריב עמיעד את הנוכחים כשאמר שהוא מונה לאחרונה למנהל מחלקת החקירות ברשות ני"ע.
זה מפתיע, משום שפולינה גובזמן-קריב הציגה את עצמה בעדותה כמנהלת החקירות והמודיעין ואמרה שמונתה במאי אשתקד לכך.

מה קרה בדיוק? לדברי עמיעד התבצע "רה ארגון" ברשות ני"ע והתפקיד פוצל למחלקת חקירות ולמחלקת מודיעין, הוא קיבל את החקירות וקריב את המודיעין.
כיוון שמחלקת החקירות יותר גדולה, זה נראה כמו הזזה ושנמוך של קריב. בהתחשב בסמיכות הזמנים לסיום עדותה בתיק 4000 ולאפקט השלילי שהיא יצרה בהתנהלותה הברוטאלית בחקירות, זה נראה ממש לא מקרי.

החקירה הראשית של עמיעד ע"י תירוש היתה קצרה כצפוי, פחות משעתיים, שבמהלכן עמיעד שמר על קור רוחו.
אלא שמהרגע שעו"ד בן צור התחיל לכתוש אותו בחקירה הנגדית, עמיעד איבד את שלוותו, נע ונד בחוסר נוחות, לא הפסיק ללגום מים, דיבר בטונים גבוהים ושילב ידיים במן תנועה סגורה ומתגוננת.

הנושא המרכזי היה ניסיונו של עמיעד להפוך את פילבר לעד מדינה כבר בחקירת בזק רשות ני"ע במהלך יולי 2017, כשהאישור הראשוני (גם אישור בצטלע, לא אישור מוסד ורק מה שקשור לפילבר ולוואלה) לחקירת נתניהו בתיק 4000 ניתן ע"י מנדלבליט רק בתחילת אוקטובר אותה שנה.

עו"ד בן צור הראה לו שורה של התבטאויות שהוא הטיח בפילבר כדי להמחיש לו, שלבד מהמילים 'עד מדינה' ו-'נתניהו' הוא אמר את הכל מסביב.

למשל, הקומה למעלה, המתמטיקה, זרקו אותך לכלבים, זרקו אותך מתחת לגלגלים, לא היה כלום כי אין כלום, מישהו הביא אותך לעשות את זה, אין לך סיכוי לצאת מהמינוי (של נתניהו למנכ"ל משרד התקשורת) בלי עבירות פליליות, ההיכרויות שלו, תיאוריית אריק שרון שמינה מישהו שיזיז דברים, המשוואה לא תמיד פתוחה, בבזק יש עוד קלפים, גורמים מעליך, לא עשית את זה רק למטרות בזק, הפור שלך נפל ברגע שמונת לתפקיד, עשו לך עוול, יש לך מטען וכד'.

כל האמירות הללו מצביעות על כיוון אחד ויחיד: תהיה עד מדינה נגד נתניהו ותפליל אותו, כך כל בר דעת מבין זאת. כך גם פילבר הבין זאת.

אלא שעמיעד הדף את כל הטענות בדקלומים שכנראה תודרך להם. התשובה שלו היתה שהוא בסך הכל רצה שפילבר יספר את האמת על ה"סיפור העברייני", מושג שהוא חזר עליו אין ספור פעמים, למרות שלא ברור לאיזה "סיפור עברייני" הוא מתכוון.
גם השופטים, במיוחד השופט בר-עם, תהו בפניו למה התכוון באמירות לפילבר, אלא שעמיעד אמר שזה חלק מאותו "תשאול" שערך לפילבר כדי שיספר את האמת.

התיאורים הללו קיבלו מישנה תוקף לאחר שיחה שניהל עמיעד עם ליאת בן ארי בהפסקה בחקירת פילבר, ביום חמישי בערב שבו חזר ואמר לו ש"המחיר ייגזר מהתוכן", משוואה פשוטה שמשמעותה תביא "תוכן" יותר משמעותי ותקבל "מחיר" יותר משמעותי – כלומר, תביא את הראש של נתניהו ותקבל הסדר עד מדינה.

עמיעד המשיך להכחיש אבל בין לבין, כשפילבר שוחרר לביתו כדי לעשות "חשבון נפש" עם אשתו, לדברי עמיעד, פורסמה ידיעה באולפן שישי ע"י גיא פלג ואמנון אברמוביץ' שהילכה אימים על פילבר, טענה שיש ראיות נגדו, ואף "המליצה" לו למעשה להפוך לעד מדינה.
ביום ראשון הגיע פילבר לחקירה, אמר להם שאין לו מה למכור (דבר שלא תועד) והחקירות המשיכו. כזכור, בשלב הזה פילבר לא נשבר אלא רק בחקירת המשטרה כחצי שנה מאוחר יותר.

כתף לכתף לתפירת התיקים ולהפיכה השלטונית

בהמשך הפיל עו"ד בן צור את עמיעד בפח. הוא הציג לו הפקות של כתבות עוד לפני שפילבר הגיע לחקירה (בתחילת יולי 2017), בניגוד לדין (לא ניתן אישור אז) כתבות על נתניהו ואשתו שהופקו בוואלה, וגם חיפוש בתיבת המייל של אלוביץ' שהוצאו ממנה תכתובות בינו לבין אילן ישועה וזאב רובינשטיין על כתבות של נתניהו בוואלה.
חמור מכך: הוצאת הכתבות היתה בהתאם למה שהוזכר באותה כתבה של גידי וייץ מ"הארץ", שהציתה את כל מהלך תפירת התיקים. כלומר, שוב הוכח ש"הארץ" ובמיוחד גידי וייץ והפרקליטות עבדו כתף לכתף לתפירת התיקים ולהפיכה השלטונית.

עמיעד מיהר לברוח מאחריות ואמר שלא היה מודע לכך, ושזה הועבר לפרקליטות על ידי מנהלו דאז אלי לוי, שהוא לא הפיק את זה בעצמו וידע על כך רק יותר מאוחר.

עו"ד בן צור הטיח בו שהוא היה ראש צוות החקירה ולא ייתכן שלא ידע על כך, אבל עמיעד המשיך להתעקש על גרסתו המשונה שלא ידע אלא בשלב מאוחר יותר.

גם השופטים לא ממש קנו את הגרסה של עמיעד ותהו בפניו מי נתן בכל זאת את ההוראה להפיק את החומרים בניגוד לצו החיפוש שהוצא בזמנו.
עמיעד חזר על אותן תשובות בנאליות שלא ראיתי, לא ידעתי ולא שמעתי וגלגל את האחריות לעברו של מנהלו. עו"ד בן צור המשיך להראות לו עוד הפקות של כתבות שהוא בעצמו היה חתום עליהן, אלא שעמיעד התעקש להציג את זה כמשהו שולי, שאפילו לא הקדיש לו 10 שניות לדבריו.

יהודית תירוש ניסתה כל העת להיחלץ להגנתו של עמיעד וטענה שהוא לא זה שאחראי על ההפקות ולא ידע עליהן, אלא שהתעלומה נותרה בעינה – מי בדיוק נתן את ההוראה ולמה עמיעד, ראש צוות החקירה ברשות ני"ע לעניין בזק, לא ידע על מהלך כה מהותי ועוד בניגוד לדין?

כמובן שהאיש שהיה חתום על ההפקות, חוקר ממחלקת המודיעין, לא מופיע בין עדי התביעה, אך זה לא משנה את התמונה הכוללת. החוקר מהמודיעין הוא בסך הכל ש"ג שהתבקש להפיק כתבות על נתניהו עוד לפני שניתן אישור יועמ"ש לחקירה נגד נתניהו ובניגוד לחוק יסוד.

מי שנושא באחריות זה עמיעד ומעליו כמובן גם ציפי גז ויהודית תירוש. זו כנראה הסיבה שהיא מיהרה לייצר בסוף הדיון את הספין הקבוע על "הפחדת והטרדת עדים".

***

לתירוש נכונו עוד ימים קשים מאוד עד פגרת מרץ. עוד יומיים לפחות של חקירה נגדית לעמיעד, בהמשך שלומי חכמון ובתווך מומי משולם, החוקר הראשי בתיק 1000 וב-2000.

שורה תחתונה: חוקרים את החוקרים בבית המשפט המחוזי בירושלים, והתוצאה היא חשיפה של עבירות פליליות שנעשו על ידם בליווי/הנחיית תירוש ובן ארי.

אפשר להבין למה התובעת הראשית בתיק 4000 בפאניקה.

מאמרים אחרונים

כורש ברנור (צילום: אלי ציפורי)

חוקרים את החוקרים: עדות כורש ברנור, היום הרביעי, חלק שני

עו"ד עמית חדד: הדס קליין ויונתן חסון שיקרו בנושא של ביקורי יוסי כהן בדירת פאקר במלון רויאל ביץ', הם תיאמו גרסאות ביניהם; הביקורים של יוסי כהן לא היו למטרות ביטחוניות; כורש ברנור: זה היה נושא רגיש, העברתי למנדלבליט

הקליקו לתוכן »