יומן הבוקר
החוקר עודד שטה (צילום: אלי ציפורי)
הדרמה בתיק הצוללות❗ פרקליטו של גנור: בן כספית שימש סוכן משטרתי בניסיון לשכנע את מיקי גנור להפוך לעד מדינה. חשף שיחה בהאזנת סתר שבה נאמר: "כספית ישב במשרדי להב 433. הוא ורביב דרוקר בנו משהו שלא מחזיק מים, הם חיפשו את שולה זקן של התיק"

חקירתו הנגדית של החוקר עודד שטה הגיע לשיאה לקראת סוף הדיון אתמול.

שאטה עבד תחתו של אורי קנר, צמד-חמד של בריונים, ש"כיכבו" גם בתיק הצוללות וגם בתיק 4000.
המטרה שניתנה להם היתה לשבור את רוחם של נחקרים כמו מיקי גנור ושאול אלוביץ', בעיקר באמצעות שימוש לא חוקי בבני משפחה, כדי שיהפכו לעדי מדינה.

***

בשלב מסוים הפתיע עו"ד עמית ניר, פרקליטו של גנור, את עודד שטה. הוא שאל אותו לפשר אמירתו לגנור ש"אני לא רוצה להגיד לך עם מי דיברנו" (כדי שתהפוך לעד מדינה) אחרי שאמר לו ש"הוא חיכה להם והשאיר את הדלת פתוחה לאליהו הנביא" – וכל זה כבר בשלב החקירה הסמויה.

כאשר שטה לא השיב, הטיל ניר את הפצצה:

"אני אומר לך שאחד האנשים שהפעלתם כדי להגיד לגנור להשאיר את הדלת פתוחה זה בן כספית".

עוד לפני ששאטה הספיק לענות, קפץ עו"ד ירון גולומב והאשים את עו"ד ניר שהוא אומר זאת בשביל התקשורת, והתכוון לכנרת בראשי ולעבדכם הנאמן, שהיו נציגי התקשורת היחידים (כרגיל) באולם הדיונים.
כנרת בראשי השיבה לו מנה אחת אפיים ואמרה לו:

"אל תזלזל בנו, אם היה פה ערוץ 12 לא היית אומר את זה, זכות הציבור לדעת מה קורה פה".

בכל מקרה, גולומב נעמד על רגליו האחוריות בנוגע למידע על בן כספית וכמובן נפנף בחסיונות.

הקלף הנוסף

ואז שלף עו"ד ניר עוד קלף, והקריא מתוך שיחה בהאזנת סתר שהתנהלה בין גנור לבין א', שאת שמה לא חשף ואמר שהיא מקורבת לבן כספית.
אותה א' אומרת שהיתה בקשר עם בן כספית והם דיברו על הכתבות שלו בנוגע לצוללות.

א' אומרת לגנור:

"התקשרתי לבן כספית ודיברתי איתו, לא הייתה שיחה נוספת בבוקר. בזמנו, חשבתי שאין שום דבר וגם היום אני חושבת שאין שום דבר. הבן אדם הבעייתי בכל הסיפור הוא עו"ד שמרון".

גנור שואל אותה איך היא מסיקה זאת וא' עונה:

"בן כספית מצוי בכל העולמות של החקירה, הוא נמצא במשרדים (של להב 433) ושמע. בתוך כך יש לו אינטרס אישי להפיל את נתניהו ואת זה אנחנו יודעים לא מהיום.
הוא וגם רביב דרוקר בנו משהו ושני הדברים לא מחזיקים מים. הם חיפשו את שולה זקן של התיק הזה. רצו להבהיל את גנור משל היה שולה זקן בגלל המשפחה שלו. מאיימים על אבריאל בר יוסף דרך הילדים שלו ונותנים לו חבל חילוץ ואומרים לו תהיה עד מדינה.
אני לא יודעת אם לקח את החבל, אני לא חושבת שהוא לקח את זה. אני אחרי 3 שיחות איתו (עם בן כספית) וגם לעוזי ארד יש בטן מלאה על נתניהו".

אחרי שהקריא את תמליל השיחה בהאזנת סתר פונה שוב עו"ד ניר לשטה ושואל אותו:

"אתה אומר למר גנור שאתה יודע עם מי דיברנו. א' אומרת שהיא דיברה עם בן כספית שאומר שהוא נמצא במשרדי להב 433. האם כשאתה מדבר על אותם אנשים, האם אתה מתכוון לבן כספית?"

כצפוי, עו"ד גולומב מהפרקליטות לא מאפשר לשטה לענות ושוב קופץ ממקומו כדי להגן על כספית.

גולומב: "השאלה שלו האם אותו בן כספית הוא מקור, כל הדברים האלה הובאו כדי לברר אם הוא מקור. העד לא יודע במי מדובר" (במילים אחרות גולומב אומר שהכל תחת חיסיון).

עו"ד ניר: "אם האירוע תחת חיסיון זה חמור. שולחים עיתונאי כסוכן להפוך את גנור לעד מדינה".

גולומב (שוב מתפרץ): "לא אאפשר שאלות על מודיע".

עו"ד ניר: "אם החקירה שותלת לו כבר בהתחלה שהוא צריך להיות עד מדינה, בית המשפט צריך לדעת שהיוזמה התחילה לפני (בחקירה הסמויה).
זו פנייה של המשטרה, שלוקחת עיתונאי שפונה באמצעות צד ג' לגנור ומציע לו להיות עד מדינה כי כולם סביבו תחת לחץ. אם חברי טוען לחיסיון אז נגיש עתירה".

גולומב: "יש היתכנות שהיה מודיע, יכול להיות שחברי יודע שיש סוכן בתיק מתוך חומר החקירה, או שזה בולשיט, או שזה חסוי אז חברי יכול להגיש עתירה לגילוי ראייה ואז ביהמ"ש יבחן את העתירה… פעולת חקירה של סוכן היא חסויה, הרי פעלת סוכן זה עניין מודיעיני" (כלומר, גולומב לא שולל זאת).

עו"ד ניר: "בן כספית יהיה עד הגנה בתיק הצוללות ובכוונתי לזמן אותו גם כעד במשפט הזוטא".

בשורה התחתונה עו"ד ניר יגיש בקרוב עתירה לגילוי ראיות בנושא בן כספית. אני מניח שהפרקליטות תגייס שוב סוללה של קציני משטרה שינסו למנוע זאת כפי שעשתה גם בתיק הזה בעבר וגם בתיק 1000.

אני מדגיש את הברור מאליו שנכתב על ידי כבר אין ספור פעמים: מדובר ביחסי השחתה חמורים בין "עיתונאי", שהופעל כסוכן/מודיע משטרתי בצורה לא חוקית, וכעת מסתירים זאת תחת הררי חסיונות כדי למנוע מהציבור לדעת איך בן כספית הפך לבן בית במשרדי להב 433.

התערבות במרחב הייצוג

החלק הראשון של עדות שטה עסקה בעיקר בניסיון שלו להלך אימים על מיקי גנור באמצעות בני משפחתו, דבר שאסור על פי הפסיקה.
שטה אמר לגנור שהמשפחה תעבור "צונאמי", שהם חושבים שיש לו נכסים וכדאי לו למזער נזקים; הוא הטיח בגנור שהילדים יגידו "מה זה האבא הזה" (כדי לייצר לו רגשות אשם שהוא לא דואג להם לכאורה).
הוא אמר לגנור שבתו עורכת הדין נמצאת בחקירה באזהרה במקביל לחקירתו, למרות שזה לא קרה במקביל. הוא הוסיף ואמר לגנור שהוא ירגיש זאת טוב טוב דרך המקורבים שלו, שהוא מסבך את המשפחה שלו.

עודד שטה התפתל על דוכן העדים ולא ידע להסביר למה שרבב כל הזמן את משפחתו, לבד מהתשובות הצפויות שהוא רצה להציג לו את תמונת המצב. כשנשאל על ידי השופטת טלי חיימוביץ' אם זה מותר או אסור מבחינתו, ענה שטה שזה לגיטימי (למרות שזה לא).

נקודה מעניינת נוספת: הניסיון של שטה להתערב במרחב הייצוג של גנור, כפי שקרה במקרה של אלוביץ'.
שטה אמר לגנור שלעורך דין שלו בזמנו, נתי שמחוני, אין את הכלים להתמודד עם התיק. כשנשאל לפשר האמירה זו, ענה שטה בצורה מוזרה: "התכוונתי שהוא לא חשוף לראיות". נו, באמת.

אירוע מהותי נוסף התרחש יממה לפני חתימת גנור על הסכם עד המדינה.
גנור, ברוב מצוקתו, הציע לשטה לפברק ולזייף מסמכים בנוגע לעו"ד שמרון כדי לרצות אותם. שטה אמנם אמר לו שזה לא עובד כך, אבל לפי שאלות שהפנו אליו הוא לא דיווח על כך לאיש ("לא ראיתי בזה משהו חריג").

האם אפשר להפוך נחקר לעד מדינה יממה לאחר שהציע לזייף מסמכים? ברור שלא.

מאמרים אחרונים

עו"ד חדד, ליאת בן ארי (צילום: אלי ציפורי)

עכשיו ליאת בן ארי שמה גם את עו"ד חדד על הכוונת

ליאת בן ארי יורדת לשפל המדרגה: השופר שלה "אור כרמי" טען שתיקי האלפים הם התיק הראשון בחייו של עו"ד עמית חדד בו הוא מנהל הוכחות. העובדות: חדד הוביל רק לאחרונה לזיכוי שני שוטרים אחרי שמח"ש (הפרקליטות) הגישה נגדם כתב אישום

הקליקו לתוכן »