מאמרים

אותן שיטות שנחשפנו אליהן בתיקי "האלפים" נגד נתניהו

ניסיון תפירת תיק הצוללות לנתניהו: החוקר הבריון שצרח על שאול אלוביץ' בתיק 4000, דיבר עם מיקי גנור על "הפלת ממשלות" ואז גנור השיב שהוא מזכיר את רביב דרוקר
רביב דרוקר (ויקיפדיה)

משפט נתניהו התחדש השבוע עם המשך עדותו של ינון מגל. לפני הפגרה כתבתי שהמשך הדיונים בתיק 4000 הם בזבוז זמן שיפוטי משווע, במיוחד לאחר המלצת השופטים לפרקליטות לסגת מסעיף השוחד בתיק.

סבב העדים הנוכחי כולל ברובו עדים לא משמעותיים או עדי "אווירה" מיותרים לחלוטין. ובכל זאת, שני עדים צפויים להיות מאוד מעניינים: האחד, אלי אסייג, שעמד בראש הצוות שניהל את חקירת תיק 4000 ופרש מאז מהמשטרה ואורי קנר, אחד החוקרים המרכזיים בתיק – זה שהתנהג בבריונות והשתולל בצעקות על שאול אלוביץ'.

בינתיים, התיק היותר חשוב מבחינת התפתחויות הוא תיק הצוללות, בו צפוי להתקיים משפט זוטא בעקבות בקשת פרקליטי גנור, על מנת לברר את קבילותן של הודעותיו במשטרה כשהפך לעד מדינה וסוגיית אישורי היועמ"ש – כיוון ששמו של נתניהו עלה בחקירות למרות שלא היה כלל חשוד.

פרקליטי גנור טוענים ומביאים אסמכתאות לכך שגנור נדרש להפליל את נתניהו בלי שהיה בכלל אישור על כך עפ"י חוק יסוד.

המסמך

השבוע שלחו פרקליטי גנור עוד מסמך המשך לטענות שיועלו במשפט ויש שם תכתובות מעניינת מאוד בנוגע לרביב דרוקר. החוקר הוא לא אחר מאשר מיודענו אורי קנר מתיק 4000. ובכלל, הרבה חוקרים שהשתתפו בחקירת תיק 4000 היו שותפים לחקירת תיק הצוללות כמו יואב תלם, צחי חבקין, עודד שטה, אורי קנר. אין פלא, אם כן, שהשיטות הן אותן שיטות חקירה פסולות.

הנה השיח שמדבר במפורש על הפלת ראש הממשלה ומשרבב את שמו של רביב דרוקר:

קנר: ומה שיש לך, מה שיש לך בראש פשוט יכול להפיל ממשלות,  מה שאתה יודע.

גנור: אתה מדבר כמו רביב דרוקר.

קנר: אני כמו רביב דרוקר?

גנור: עכשיו אתה מדבר כמו רביב דרוקר. רביב דרוקר באחד ה…

שטה: אתה היית שם, מה.

קנר: דרך אגב, רביב דרוקר בן-אדם חכם.

בהמשך:

קנר: מה שיש לך בראש יכול להפיל ממשלות, ואתה מפחד מזה פחד מוות.

גנור: תסתכל, רביב דרוקר.

קנר: כן.

גנור: שבאחד הטלפונים האנונימיים שהוא התקשר, כי… לא. אחד הטלפונים שאני חושב שזה היה הוא או מישהו מהצוות שלו אמר, אנחנו… כי לא הסכמתי לדבר עם עיתונאים, אמר אתה מחזיק את המפתח להפיל את… את ביבי.
זה היה אז. אני לא מרגיש ולא חושב ולא מאמין שיש לי מפתח לא להפיל את ביבי ולא מישהו אחר.

קנר: ספר מה היה.

גנור: אז…

קנר: בוא נחליט אם… אם תספר את האמת, נחליט אם יש לך את המפתח או אין לך את המפתח.

ברור מהקטע הזה למה קנר מתכוון ב"מפתח" – זה ה"מפתח" להפלת נתניהו, בדומה מאוד לחקירות שניהל בתיק 4000 ובדומה לחקירות שניהלו חבריו בתיק 1000 ו-2000. זאת היתה המטרה ואין בילתה.

המסמך מספר על אותן שיטות שנחשפנו אליהן בתיקי האלפים הנדונים בבית המשפט המחוזי בירושלים. איומים בוטים באמצעות שימוש בבני משפחה (במקרה של גנור איומים בעבירות מס גם לבני משפחתו) איומים על הארכות מעצר ארוכות, למרות שהחוקרים אינם אלה שקובעים זאת אלא בתי המשפט אמורים לעשות זאת.
אלא שבפועל, בתי המשפט ברוב המקרים הפכו לחותמת גומי להחלטות המשטרה – שנעשות משיקולים לא עניינים ובמטרה לשבור את רוחם של החשודים. הכל בשביל ש"יספקו את הסחורה", ה"סחורה" בעיניהם של החוקרים – ובמקרה הזה מדובר בראש של נתניהו.

צמד חמד

למרבה הצער, חלק מהחוקרים הפגינו אטימות ואכזריות של ממש כלפי החקירות. אני ראיתי באולם הדיונים בירושלים סרטונים שבהם קנר משתולל וצורח בלי הפסקה על שאול אלוביץ' – לכן זה לא הפליא אותי שפרקליטי גנור תיארו איך איים החוקר עודד שטה על גנור שאם לא יישב בכיסאו, למרות כאביו, הוא יקשור ויאזוק אותו לכסא ולשולחן.

אבל ההתמקדות בחוקרים, ככל שהיא חשובה, חוטאת לאמת. לא לחינם הזכירו פרקליטי גנור את שי ניצן ואת ליאת בן ארי כמי שידעו על הכריכה בין אספקת ראשו של נתניהו ע"י גנור להסכם עד המדינה.

וזה אכן מה שקרה בתיקי האלפים: מי שסימנו את ראשו של נתניהו היו הצמד חמד שי ניצן וליאת בן ארי.

מה חדש?

עו"ד חדד, ליאת בן ארי (צילום: אלי ציפורי)

עכשיו ליאת בן ארי שמה גם את עו"ד חדד על הכוונת

ליאת בן ארי יורדת לשפל המדרגה: השופר שלה "אור כרמי" טען שתיקי האלפים הם התיק הראשון בחייו של עו"ד עמית חדד בו הוא מנהל הוכחות. העובדות: חדד הוביל רק לאחרונה לזיכוי שני שוטרים אחרי שמח"ש (הפרקליטות) הגישה נגדם כתב אישום

הקליקו לתוכן »