יומן הבוקר
שלמה פילבר, עד מדינה במשפט נתניהו (צילום: אלי ציפורי)
דגשים עיקריים לקראת החקירה הנגדית של שלמה פילבר, עד המדינה במשפט נתניהו, שמתחילה היום. השורה התחתונה: עורכי הדין של נתניהו ושל אלוביץ' לא הולכים לעשות הנחות לפילבר

חוזרים למשפט נתניהו: חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר תחל היום לאחר פגרה של קרוב ל-3 שבועות. את החקירה יתחיל, ככל הנראה, עו"ד ז'ק חן והיא תתמקד מטבע הדברים ביחסיו של פילבר עם שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק.
לאחר מכן יחקור את פילבר עו"ד בעז בן צור, פרקליטו של נתניהו. כל אחד מהם מעריך שהחקירה שלו תימשך בין 7 ל-9 דיונים, כך שחקירת פילבר תלווה אותנו קרוב לוודאי לכל אורך חודש ומאי ואף עשויה לפלוש לתחילת יוני.

***

ביום חמישי פירטתי בהרחבה את 10 הנקודות שבהן הפיל פילבר את הפרקליטות בפח.
ביומן הבוקר של היום אני מרכז כמה דגשים עיקריים לקראת החקירה הנגדית של שלמה פילבר:

1. אין תיעוד

לכל תיאורי האינטראקציות של פילבר עם נתניהו (בעיקר מדובר על שיחת ההנחיה, שיחת המעקב ושיחת הנזיפה – לפי הגדרת הפרקליטות) אין שום תימוכין בראיה חפצית כלשהו. לא התכתבות כלשהי, לא ווטאספ כלשהו, לא מיילים, לא פרוטוקולים ולא הקלטות – בין היתר עם צדדים שלישיים. שום כלום – זו הסיבה שיהיה קל להפריך את מה שפילבר אומר.

2. חקירה קשה

בניגוד לניר חפץ, זו אמורה להיות חקירה די קשה לפילבר בחלק מהמקטעים שלה. ברור לגמרי שפילבר יתמסר להגנה בנוגע לתיזה המדומיינת של כתב האישום, אבל בממשקים שלו עם נתניהו או אלוביץ' לא תהיינה שום הנחות.
בן צור כבר רמז על כך שדיבר על "המצאות" ועל "בדיות" של פילבר ועל כך שהשטר הזה ייפרע. היו בטוחים: הוא ייפרע גם ייפרע.

3. שינוי הגרסאות של פילבר

זה התחיל מנתניהו לא היה מעורב כלל (חקירת רשות ני"ע) והגיע עד לתיאורים עמומים של משפטים אגביים וקצרים של נתניהו שאין להם תיעוד (בחקירתו במשטרה).
פילבר מתעקש שאמר אמת, אבל לא ממש הצליח ליישב את הסתירות ומתעקש לקרוא להן "השלמות". אני מניח שבן צור וחן יתקפו את הסיבה לשינוי הגרסאות.

4. הרגרסיה

במהלך עדותו במשטרה, ובמיוחד במהלך חקירתו ע"י יהודית תירוש, פילבר הציג תהליך של רגרסיה. כלומר, על אף ההשפעה והאיומים של החוקרים ושל תירוש לצמצם אותו לגרסה שנתניהו הנחה אותו בכל צעד ושעל, הניסיון של פילבר לשנמך את זה ולתת לזה פרשנות אחרת לגמרי, מובילה אותו לסתירות מהותיות ביחס לגרסאות שהובטחו לחוקרים.
היעדר המהימנות הזו, אני מניח, תצוף במהלך חקירתו הנגדית.

5. אמת ושקר

בניגוד לעדי מדינה רבים, פילבר הגיע לשלב בו מסר עדות מדינה לאחר שמסר עדויות במשך חודשים ארוכים על פני אלפי עמודים, לאחר שמסר שורה של גרסאות בזמן אמת לצדדים שלישיים, לאחר שמסר שורה ארוכה של התבטאויות פומביות – הן בוועדות הכנסת, הן לכלי התקשורת והן בציוצים בטוויטר.
כל המסה הזו מנוגדת לליבת עדותו במשטרה, שגם היא סותרת את עצמה כאמור ואף מנוגדת לעדים אחרים.
גם פה יהיה קל לצוותי ההגנה לערער על אמינותו של פילבר.

6. החתימה על הסכם עד המדינה

פילבר חתם על הסכם עד המדינה תוך יומיים בלבד, די בחופזה, כשבאחד מרגעי השיא היתה הפסקת חשמל מסתורית, בדיוק בקטע שהוא דבר על שיחת ההנחיה לכאורה.
עוד ידובר בהפסקת החשמל הזו בחקירתו של פילבר.

7. החקירה של פילבר ברשות ני"ע

עד המדינה טוען כי כבר בשלב הזה נתנו לו להבין, שאם ייתן את הראש של נתניהו או אלוביץ' יעזבו אותו במנוחה.
זו נקודה קריטית שתצטרך להתברר, משום שחקירת בזק רשות ני"ע היא חקירה נפרדת מתיק 4000 וממילא לא היה שום אישור לחקור את נתניהו אז.

8. האינטרסים העצמאיים של פילבר

בעדותו דיבר פילבר על כך שהוא החליט בינו לבין עצמו על שינוי גישה מול בזק, בלי כל קשר לנתניהו ועוד לפני שיחת ההנחיה שהתקיימה כביכול.
זו עדות חותכת לעצמאות של פילבר ולחופש הפעולה שניתן לו, בין היתר עם צדדים שלישיים שהיה איתם בקשרים במהלך כהונתו במשרד התקשורת. נתניהו, כמובן, לא היה בכלל מודע לכך.

9. שלטון הפקידים

פה ושם נגע פילבר בנזק שגרמו פקידי משרד התקשורת (במיוחד אגף הכלכלה) למשק בהתנגדות למהלכיו. הנושא הזה יטופל בהרחבה בחקירותיו הנגדיות וצפויות אמירות קשות על הפקידים ועל הנזק שהם גרמו.

10. מעורבות התקשורת

גם פה, בדומה לשלטון הפקידים, פילבר נגע בנושא בצורה מינורית. אני מניח שחקירותיו הנגדיות יציפו את המעורבות של התקשורת בתפירת תיק 4000, כמו גם מעורבותה של חברת פרטנר, כולל הבעלים דאז המיליארדר חיים סבן.

מאמרים אחרונים

מיקי גנור (צילום: אלי ציפורי)

דברים מדהימים צפים בתיק "הצוללות"

העדות המטלטלת של מיקי גנור: מוטי לוי, ראש להב הפורש, צלצל אלי בצרחות נוראיות ואמר לי "אם לא תחתום על הסכם עד המדינה נזיין את הבת שלך" (הבת שנחקרה באזהרה ואיימו לשלול לה את רישיון עריכת הדין). מוטי לוי לא תיעד השיחה

הקליקו לתוכן »